Springen naar inhoud

[scheikunde]aantonen van kalium

• Log in om te kunnen reageren

magicmouse

magicmouse

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2009 - 17:07

In bronwater zitten oa. Kalium en natrium-ionen.
Voor school moet ik dit nu aantonen met een aantal experimenten.
Ik mag gebruik maken van pH-papier en neerslagreacties
Doordat we op school niet veel mogelijkheden hebben kunnen we deze 2 niet met speciale vlamkleuring aantonen, dus we moesten een manier bedenken met reacties, als dat zou kunnen
Ik had dit bedacht
Mn02 (s) + 4 OH- --> MnO4- + 2 H2O + 3E-
Dit doe je door bij Mn02, NaOH bij elkaar te gooien.
Deze oplossing doe je bij het bronwater in,
klopt het dan dat het K+ met MnO4- reageert tot KMno4 (s)
Zo ja dan zou je een paarsviolette vaste stof verwachten...
Ik ben alleen in de war of dit wel zo kan.
Met natrium kan niets aangetoond worden, dus die laat ik zitten.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is, alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2009 - 17:59

Ik heb wel een idee. Zoek de neerslagreacties op in je BINAS tabel voor kalium en natrium. Voeg de neerslagvormende stof toe aan het monster.

Ik twijfel er sterk aan of de concentraties kalium en natrium groot genoeg zijn om een zichtbare neerslag te vormen. Misschien kun je het water wat laten indampen? Indampen is altijd een goeie manier om de concentratie te verhogen.

Misschien is het allemaal wat ingewikkelder dan wat ik hierboven schrijf, aangezien ik niet direct weet wat je met het pH papier moet aanvangen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

magicmouse

magicmouse

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2009 - 19:05

Ik heb wel een idee. Zoek de neerslagreacties op in je BINAS tabel voor kalium en natrium. Voeg de neerslagvormende stof toe aan het monster.

Ik twijfel er sterk aan of de concentraties kalium en natrium groot genoeg zijn om een zichtbare neerslag te vormen. Misschien kun je het water wat laten indampen? Indampen is altijd een goeie manier om de concentratie te verhogen.

Misschien is het allemaal wat ingewikkelder dan wat ik hierboven schrijf, aangezien ik niet direct weet wat je met het pH papier moet aanvangen.

Ja dat dacht ik eerst ook, maar het punt is K+ en Na+ reageren beiden bijna met alles goed, wat dat betreft zijn ze qua neerslagreacties het zelfde qua reacties! Dus dat werkt niet! Vandaar dat ik hiermee kwam. Maar toch bedankt

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2009 - 22:25

Het gaat hier over een paar mg per L en bovendien bevat het bronwater nog tientallen andere stoffen. Het lijkt me beter wat keukenzout op te lossen en daar de natrium zichtbaar in aan te tonen (met dezelfde methoden als je voor bronwater zou gebruiken natuurlijk) Voor kalium los je dan wat kaliumnitraat op. Je kunt ook natronloog en kaliloog gebruiken enz. enz.

Of een redoxreactie gaat werken betwijfel ik, natrium- en kaliumionen zijn zeer zwakke oxidatoren.

Ik kan zo snel niks bedenken helaas. ;)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2009 - 23:28

Natrium en kalium zijn niet aan te tonen met een neerslagreactie. Er ontstaat dus ook geen neerslag met MnO4-, bovendien zijn de oplossingen in beide gevallen paars. De kleur wordt veroorzaakt door het permanganaat-ion.

pH-papier biedt ook geen oplossing. Natrium- en kaliumionen dragen op geen enkele manier bij aan de zuurtegraad van de oplossing.

Ze reageren sowieso nauwelijks ergens mee. Je zou dan moeten gaan denken aan complexatiereacties, voornamelijk in organische oplosmiddelen, om een verschil te zien tussen natrium en kalium. Maar dat is geen middelbare schoolstof meer.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

magicmouse

magicmouse

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2009 - 10:55

Natrium en kalium zijn niet aan te tonen met een neerslagreactie. Er ontstaat dus ook geen neerslag met MnO4-, bovendien zijn de oplossingen in beide gevallen paars. De kleur wordt veroorzaakt door het permanganaat-ion.

pH-papier biedt ook geen oplossing. Natrium- en kaliumionen dragen op geen enkele manier bij aan de zuurtegraad van de oplossing.

Ze reageren sowieso nauwelijks ergens mee. Je zou dan moeten gaan denken aan complexatiereacties, voornamelijk in organische oplosmiddelen, om een verschil te zien tussen natrium en kalium. Maar dat is geen middelbare schoolstof meer.

Je hebt helemaal gelijk. Mijn leraar zei ook dat deze niet meer aangetoond hoefde te worden, omdat we op school geen vlamkleuring kunnen doen enzo. Dus dan werd het te lasti voor op school.
Toch bedankt voor jullie hulp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures