Springen naar inhoud

Dode kamer


  • Log in om te kunnen reageren

#1

mababa

    mababa


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2009 - 17:35

In een dode kamer wordt al het geluid geabsorbeert en niets teruggekaatst, op de muren is er absorberend materiaal in de vorm van punten. Maar waarom punten? En hoe komt het dat hoe langer de punten zijn hoe meer het geluid zal worden geabsorbeerd? En hoe komt men tot het resultaat van de werking van een galkamer dat alles wordt gereflecteerd?
weet iemand hier iets meer over?

Veranderd door mababa, 26 mei 2009 - 17:36


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2009 - 20:53

In een dode kamer wordt 1) al het geluid geabsorbeert en niets teruggekaatst, op de muren is er absorberend materiaal 2) in de vorm van punten. 3) Maar waarom punten? 4) En hoe komt het dat hoe langer de punten zijn hoe meer het geluid zal worden geabsorbeerd? 5) En hoe komt men tot het resultaat van de werking van een galkamer dat alles wordt gereflecteerd?
weet iemand hier iets meer over?


1) Al het geluid BOVEN de afsnijfrequentie van de kamer. De meeste kamers zijn ontworpen in functie van de overgrote meerderheid van bouwakoestische normen die het gebied dekken van van 100 Hz tot 5000 Hz. Dit zijn 1/3 octaafband centerfrequenties. De cut-offs liggen wat lager (ca 80 Hz en boven 5000 Hz).
Een normale dode kamer is dus NIET ontworpen om (volledig) dood te zijn voor Audio-frequenties in het subwoofergebied.

2) Ik denk dat je keilen bedoeld, gťťn piramides (=punten, komt niet veel of minder voor denk ik in dode kamers)
http://images.google...c...l=en&tab=wi
Er worden tegenwoordig ook vlakke materialen gebruikt die een combinatie zijn van opencellige absorptie en membraandemping (en voldoen aan gerelateerde zeer strenge normen). Het voordeel is dat dezelfde absorptie met veel kleinere diktes kan bereikt worden.
http://www.pia-alfa.de/de/abb_neu.htm (dit zijn vlakke, veel dunnere elementen met vergelijkbare werking als dergelijke keilen).
http://www.freepaten...om/6073722.html

3) Deze punten (beter keilen) hebben hoofdzakelijk tot doel de overgangsweerstand voor de geluidsgolven van lucht naar materiaal zo klein mogelijk te houden (+ nog paar effecten, als bijv. destructieve interferentie refllectie golven via oppervlakte absorptie en reflecties via muur, enz.).
Belangrijk is een zo laag mogelijke ingangsweerstand (minimaliseren reflectie op oppervlakte absorptiemateriaal) en een stromingsweerstand die toch hoog genoeg is om voldoende wrijvingsweerstand te geven aan de geluidsgolven (bewegende deeltjes = kinetische energie) eens gepenetreerd in het materiaal.

4) Bij langere punten wordt niet mťťr maar laagfrequenter geabsorbeerd. Een kamer ontworpen voor een afsnijfrequentie van 50 Hz zal een ca dubbel dikke wand bekleding (lengte keilen) hebben dan een dode kamer met een ontwerp afsnijfrequentie van 100 Hz. Heel grof is de dikte van de wandbekleding ca 1/4 lambda van de afsnijfrequentie (voor de traditionele keilen/piramides).

5) Begrijp die vraag niet. Dit zijn gewoon harde gladde wanden die als een spiegel werken voor geluid (dus weinig absorptie hebben).
Voor dergelijke zaken zijn gedetailleerde normen die bepalen aan wat dergelijke ruimtes moeten voldoen, ook in functie van maatvoering en maatverhoudingen, diffusiteit, lineariteit, meetmethodes keilen enz.

In deze topic 'Engels) kan je nog wat meer lezen.
http://forum.studiot...?p=38221#p38221

Denk nu niet dat dit piramide idee steeds goed is voor normale absorptietoepassingen. In akoestiek wordt nogal wat aan magie en pseudo-fysica gedaan. De profilering bijv. van commerciŽle schuimstof-piramideplaten is meer psychologie dan natuurkunde. Deze profilering gaat ten koste van de laagfrequente absorptie en absorptielineariteit van dergelijke platen. Voor muziektoepassingen kan je ze haast beter op hun kop vastkleven (vlakke bodem naar kamer gericht).
Je kan dit niet vergelijken met dode kamer (meetkamer) toepassingen waar die laatste absorptiepercent belangrijk is (zeer strenge internationale normering voor akoestische specificaties) ten koste van wat ook.

Veranderd door E.Desart, 26 mei 2009 - 21:06

Eric

#3

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2009 - 21:10

4) Bij langere punten wordt niet mťťr maar laagfrequenter geabsorbeerd. Een kamer ontworpen voor een afsnijfrequentie van 50 Hz zal een ca dubbel dikke wand bekleding (lengte keilen) hebben dan een dode kamer met een ontwerp afsnijfrequentie van 100 Hz. ......

Dit is gerelateerd aan de relatie met de golflengte van deze ontwerp-afsnijfrequentie.
Eric

#4

mababa

    mababa


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2009 - 14:52

hallo alvast bedankt eric voor je uitleg,
ik heb hier wel nog enkele vraagjes bij:
wat bedoel je met 'opencellige absorptie en membraandemping ' ?

Wat denk jij nu dat het beste is , keilen of die vlakke materialen?
Ik snap ook nog niet goed waarom deze keilen moeten uitsteken om te kunnen absorberen..


je zegt dat de dikte van de wand afhangt van 1/4 van de lambda van de afnijfrequentie, maar de lambda hangt toch ook af van de geluidssnelheid. en deze is toch niet altijd constant?

alvast zeer hartelijk bedankt !!

#5

mababa

    mababa


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2009 - 15:10

en met keilen bedoel je toch een soort van blokken niet?

#6

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2009 - 21:27

1) wat bedoel je met 'opencellige absorptie en membraandemping ' ?

2) Wat denk jij nu dat het beste is , keilen of die vlakke materialen?
Ik snap ook nog niet goed waarom deze keilen moeten uitsteken om te kunnen absorberen..

3) je zegt dat de dikte van de wand afhangt van 1/4 van de lambda van de afnijfrequentie, maar de lambda hangt toch ook af van de geluidssnelheid. en deze is toch niet altijd constant?

4) en met keilen bedoel je toch een soort van blokken niet?

Jij stelt op een simpele wel zeer diepgaande vragen. Heb jij enige achtergrond in akoestiek waar ik kan op verder bouwen?
1) Kom ik mogelijk/misschien (?) later op terug. Tussentijds kan je een aantal waardevolle links bekijken:
De technische beschrijving met bijbehorende theorie van vlakke dode kamer absorbers:
http://www.landtop.c...45173880847.pdf
Deze absorbers zijn ontwikkeld door het Fraunhofer instituut (staan aan de top inzake veel akoestische research):
http://www.ibp.fraun...ma/index_e.html
en worden in licentie geproduceerd:
http://www.faist.de/...ifeldraum0.html
http://www.faist.de/...eifeldraum.html

2) Voor wat? Welke toepassing? Wat is het beste een moto of een auto?
Akoestisch: als beide alternatieven voldoen aan de enorm strenge akoestische specificatie bepaald in de normen, zijn beiden evenwaardig. Dus moet je de verschillen zoeken in het psychologisch aspect, de prijs van de toepassing, de enorme ruimtebesparing die je kan doen met vlakke absorbers ontwikkeld volgens het hier beschreven principe, enz.
Hou er rekening mee dat die keilen voor een cutoff van 50 Hz zeer grote kamers benodigen. Dergelijke ruimtes hebben ook een top geluidsisolatie nodig (meestal kamer in kamer systeem van zware betonnen gebouwconstructies die 100% opgesteld zijn op veren).

De formule voor zo'n anechoische ruimte met keilen:
The interior size should be (metric):
L >= 2 + a + 172 / fg + 2 * t
a: largest dimension of to be measured object [m]
fg: cut-off frequency [Hz]
t: depth of lining [m]

Dit geldt dan voor elke as inclusief hoogte.
Als je die t sterk kan verkleinen wordt je volume, vloeroppervlakte , gewicht en kost van zo'n betonnen constructie op veren belangrijk goedkoper.http://www.wetenschapsforum.nl/style_images/1/folder_editor_images/rte-underlined.png

3) Die t: Ik zei "Heel grof is de dikte van de wandbekleding ca 1/4 lambda van de afsnijfrequentie ..."
Deze waarden zijn empirisch bepaald. Het gaat te ver om hier nu in detail op in te gaan.
In lucht is de snelheid van geluid steeds ca gelijk (en ik zeg ca, niet exact) bij normale meetomstandigheden. Het klopt dat de snelheid van geluid doorheen absorptiemateriaal relatief belangrijk kan afwijken, maar doet 'hier' even niet ter zake.

4) Keilen: ander woorden: wig, spie. Ik ken dit als keilen. Dit heeft meestal de vorm van een gebouw met zadeldak:

Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding
Bronnen: http://www.joostdevr...htm#zaagtanddak http://www.gretchken...oams/ILL30S.JPG
In feite bedoelde ik met keilen wat ca 80% van de pictures op mijn voorheen gegeven Google link liet zien:
http://images.google...c...l=en&tab=wi

Een interessante link: (directe links niet goed mogelijk zonder verlies overzicht)
http://www.kuleuven....chapsmuseum.htm
ga naar: Bouwakoestiek > geluidsabsorptie > mechanismes bekijk ook de item algemeen. Dit geeft je een beetje theorie naar de mechanismes waar je naar vroeg.

Ik denk dat deze link waardevol genoeg is om opgenomen te worden in een of of andere link verzamelpost.
Dit is een soort cursusmateriaal gemaakt in samenwerking tussen de KULeuven, RUG, VUB en KaHo.

Dat die keilvorm helpt om de impedantiesprong tussen 2 verschillende media (lucht en absorptiemateriaal) te verkleinen lijkt mij eenvoudig aan te voelen. Dit helpt dan ook om reflectie aan de materiaaloppervlakte te voorkomen of minimaliseren.
Wat betekende die zin voor jou die ik schreef onder punt 3) in mijn vorige post?

Maar dit is niet de enige mogelijkheid. Je kan spelen met vlakke materialen waarvan de naar de kamer toegerichte zijde een lagere densiteit heeft en naar de muur een oplopende densiteit, enz.
Enige verdere info vindt je ook hier:
Geplaatste afbeelding
Bron: http://www.bruel-ac....602/tr9602.html
Geplaatste afbeelding
http://www.bruel-ac....701/PI9701.html
Deze Dr. Per V. BrŁel (auteur) was de vroegere (mede)eigenaar en oprichter van Bruel & Kjaer.
http://www.isvr.co.u...ti/lg_anech.htm

Hier een voorbeeld hoe een klassieke dode kamer werd opgebouwd (met keilen):
http://www.roger-rus...com/cham2pg.htm

Weer een ander type zie je hier:
Geplaatste afbeelding
Bron: http://www.lboro.ac....background.html

Ik vraag me toch af vanwaar deze vragen komen?
Vooral je vraag: "wat is best: keilen of vlak" intrigeert mij. Ik heb het gevoel dat jij hier een relatie wil leggen naar andere, of een andere toepassing die je niet omschrijft.
Ik was hierin duidelijk. Je kan een meetkamer die moet voldoen aan de strengste normen niet vergelijken met bijvoorbeeld een muziekkamer of studio.
Gemiddeld heb ik iets tegen (of ben argwanend tegen) al die geprofileerde commerciŽle geluidsabsorberende platen die meer op psychologie dan akoestiek gebaseerd zijn. Het profileren van zo'n platen gaat haast steeds ten koste van laagfrequente absorptie (wat vaak een dominant probleem is).

Ik heb vele materialen zelf gemeten in het akoestisch lab van de KULeuven (volgens de officiŽle normen in strikt vergelijkbare omstandigheden, specifiek om vergelijkende studies te maken van diverse effecten), waarbij standaard vlakke glaswolplaten van 50 mm behoorlijk beter waren dan (veel duurdere) geluidsabsorberende piramide-schuimstofplaten van 100 mm totale dikte (voet 3 cm, noppen 7 cm).

Veranderd door E.Desart, 27 mei 2009 - 21:41

Eric





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures