Langste (licht) dag van het jaar

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Langste (licht) dag van het jaar

Beste topic lezers,

Ik vroeg me laatst af hoelang de langste dag is en dan bdoel ik niet de tijdseenheid maar dan bedoel ik hoe lang is het licht op de langste dag? en hoe kan dit? ;)

willen jullie alstublieft reagern in jip en janneke taal want ben totaal niet natuurkundig aangelegd maar wel nieuwsgierig in dit soort onderwerpen.

Berichten: 4.502

Re: Langste (licht) dag van het jaar

Onze planeet maakt in 1 jaar tijd een omwenteling om de zon en ondergaat daarbij een standsverandering waardoor vanuit de aarde gezien er een limiet is van de stand van de zon bij de keerkringen op ong. 23 graden tov de evenaar.

Staat de zon in zijn hoogste stand boven de zuidelijke keerkring (bij ons in het noorden dus winter),dan vangen wij op het noordelijk halfrond minder uren zonlicht,dan wanneer de zon boven de noordelijke keerkring staat.

Via een formule is exact te berekenen hoeveel uren zon je op een bepaalde breedtegraad ontvangt op een bepaalde datum;ik formeerde deze formule een paar jaar geleden en zette die toen met een schema op WSF.

Aangezien het WSF geen herhalingen verkiest,beperk ik dit verhaal.

Berichten: 3

Re: Langste (licht) dag van het jaar

bedankt nu snap k hoe het werkt maar nu wil ik alleen nog weten hoe lang het ongeveer duurt, kan je dit ook weten zonder formule?

Berichten: 4.502

Re: Langste (licht) dag van het jaar

Op de 24 uurs verdeling van een cirkel is de zon zichtbaar 36*2/360 ste deel op 21 dec. en 242/360 ste deel op 21 juni . Kun je dus omrekenen in uren!

Berichten: 4.502

Re: Langste (licht) dag van het jaar

En nog een zuiverder aanvulling:

Op mijn woonbreedte van 51gr 32' NB (Nederland tussen ca 50 en 53 gr NB):

21/12 zon op 8.41u, onder 16.35 u;tijd zonlicht bij heldere hemel 7.54 uur (7u 54 min)

en

21/6 zon op 5.25u, onder 22.03 u; tijd idem 16.38 u

Dus overigens ligt het aantal uren tussen die twee limieten als hierboven aangegeven

Uren zonneschijn /meteo afh.bewolking

Berichten: 4.502

Re: Langste (licht) dag van het jaar

Uitgebreider aanvulling met formule:
Bijlagen
Zonnestandberekening.doc
(25.5 KiB) 358 keer gedownload

Re: Langste (licht) dag van het jaar

Als je het gemiddelde neemt van het aantal uren dag en nacht over heel jaar, dan hebben alle plaatsen op aarde evenveel dag en evenveel nacht gehad. Juist wat je in de zomer teveel hebt aan dag heb je in de winter tekort. Drie maanden nacht aan de polen wordt gecompenseerd door drie maanden dag. Onze planeet ligt net schuin genoeg om seizoenen te creeren en zo dat alle plaatsen evenveel licht ontvangen.

Berichten: 3

Re: Langste (licht) dag van het jaar

oke bedankt voor jullie moeite, nu snap k het:D:D

Reageer