Suikerraffinage (suikerbieten)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 41

Suikerraffinage (suikerbieten)

Hallo,

Zou iemand me kunnen vertellen waar ik een goede, uitgebreide uitleg kan vinden over suikerraffinage? Vooral over de verwerking van suikerbieten, van het ruwsap en de raffinage van ruw suiker.

Dit is een onderdeel van het examen industriele chemie dat ik binnekort zal moeten afleggen en er worden vele extra vragen gesteld waarover ik niets terugvind in mijn cursus.

Ik heb al gezocht via google maar dan vind ik vooral links naar de bedrijven die aan suikerraffinage doen maar het proces zelf wordt nergens echt uitgelegd..

Alvast heel erg bedankt!

groetjes


Berichten: 41

Re: Suikerraffinage (suikerbieten)

Dankjewel maar ik zoek een nog meer uitgebreide uitleg..

Hier staat het hele proces wel in beschreven maar ik moet ook antwoorden vinden op kleine vraagjes zoals:

- de bieten worden in kleine stukjes versneden, waarom is dit nuttig?

Hier zou ik 2 antwoorden op moeten vinden maar het enige wat ik kan bedenken is dat er zo een groter contactoppervlak is..

of nog een voorbeeld :

- Bij de extractie van saccharose uit de bieten wordt gebruik gemaakt van warm water en tegenstroom. Waarom?

In de tekst staat dus wel wat er allemaal gebeurt maar niet waarom en dat is net wat ik nodig heb..

groetjes

Berichten: 2.746

Re: Suikerraffinage (suikerbieten)

Sopure schreef:- de bieten worden in kleine stukjes versneden, waarom is dit nuttig?

Hier zou ik 2 antwoorden op moeten vinden maar het enige wat ik kan bedenken is dat er zo een groter contactoppervlak is..

- Bij de extractie van saccharose uit de bieten wordt gebruik gemaakt van warm water en tegenstroom. Waarom?

In de tekst staat dus wel wat er allemaal gebeurt maar niet waarom en dat is net wat ik nodig heb..
Ik kan ook alleen maar dat contactoppervlak bedenken.

Voor je tweede vraag zit het zo: Warm water lost de suikers veel beter op dan koud water

En tegenstroom omdat je dan een grotere efficientie krijgt. Je onverzadigd water komt dus eerst in contact met bieten waar de meeste suiker al uit is. Die restjes suiker kunnen toch nog opgelost worden, net omdat je water tot nu toe onverzadigd is. Als je andersom zou werken zal je met een hogere suikerconentratie in je bieten zitten, verlies dus.

Berichten: 41

Re: Suikerraffinage (suikerbieten)

ok dankjewel alweer een vraag minder ;)

Maar er zijn zo vele kleine vraagjes (teveel om allemaal hierop te zetten) dus een link naar een uitgebreide uitleg is nog steeds welkom!!

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Suikerraffinage (suikerbieten)

Door te versnijden beschadig je beschermend weefsel zodat water makkelijker de suikers uit het stukje biet kan halen.

http://www.sucrose.com/lcane.html

http://www.google.com/search?q=sugar+proce...;hl=en&sa=2

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Suikerraffinage (suikerbieten)

Ik heb al gezocht via google maar dan vind ik vooral links naar de bedrijven die aan suikerraffinage doen maar het proces zelf wordt nergens echt uitgelegd..


;) Je zou natuurlijk gewoon zo'n bedrijf, waanaar je de link al hebt gevonden, kunnen benaderen voor informatie. Grote kans dat daar mensen zitten met kennis van zaken en die alle vragen kunnen beantwoorden die je hebt...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 388

Re: Suikerraffinage (suikerbieten)

;) Je zou natuurlijk gewoon zo'n bedrijf, waanaar je de link al hebt gevonden, kunnen benaderen voor informatie. Grote kans dat daar mensen zitten met kennis van zaken en die alle vragen kunnen beantwoorden die je hebt...
Alsof die mensen uit de industrie zich gaan bezighouden met de vervelende vragen van een chemie studente te beantwoorden... Tenzij je in zo een bedrijf natuurlijk juist iemand kent, maar anders no chance. Althans dat is wat mijn ervaring mij leert.

De studenten van vandaag zijn de werknemers van morgen wordt wel gezegd, maar de (gemiddelde) werknemer die amper zijn dossiers rondkrijgt heeft hier geen oren naar.

@Stoker:

Ter aanvulling op jouw antwoord: warm water lost de suiker inderdaad beter op dan koud water. Maar dan heb je de essentie van de zaak nog niet aangehaald. Door warm water te gebruiken kan je dus met minder water (en hier zit de essentie) evenveel suiker oplossen. De hoeveelheid water moet zo laag mogelijk gehouden worden omdat op het einde van het proces al het water verdampt moet worden en dit kost energie (het extra water rondpompen kost ook energie maar valt in het niets vergeleken met de laatste stappen van het verdampen).

Tegenstroom was inderdaad een standaard uitleg van efficientie dat elke chemie student toch zou moeten weten *kuch*.

Tot dusver mijn veel te late, mogelijk niet al te nuttige bijdrage.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Suikerraffinage (suikerbieten)

Mijn ervaring is dat je met een vriendelijke mail of een telefoontje juist bijzonder veel voor elkaar krijgt. Maar dat moet je dan wel proberen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 388

Re: Suikerraffinage (suikerbieten)

Mijn ervaring is dat je met een vriendelijke mail of een telefoontje juist bijzonder veel voor elkaar krijgt. Maar dat moet je dan wel proberen.
True, niet geschoten is altijd mis!

Maar blijkbaar heb jij dan positievere ervaringen dan mij ;) Al moet ik natuurlijk ook niet alles zwart zien. Op sommige plaatsen waren de medewerkers heel enthousiast om te helpen, maar op meerdere plaatsen heb ik nooit meer iets gehoord. Het zal er waarschijnlijk ook aan liggen waar je mailtje terecht komt. Een [email protected] mailtje heeft volgens mij veel minder kans op slagen. Kan je daarentegen direct een medewerker te pakken krijgen zal de kans groter zijn.

Reageer