Psychologie

Reageer
Berichten: 15

Psychologie

Hallo allemaal,

op dit moment zit ik in VWO2 maar door omstandigheden gaat dit waarschijnlijk niet lukken en ga ik overstappen op HAVO 3. Ik wil al vanaf me 8e psychologie gaan studeren( tja en nog steeds geen moment van gedachte veranderd)

Maar doordat ik nog kan kiezen of ik naar VWO 3 of HAVO 3 zal gaan ben ik op ditmoment informatie aan het winnen over de vervolgopleidingen. Vriendinnen van mij zeggen dat als je op je HBO je propedaus haalt je dan alsnog word toegelaten op de universiteit. Klopt dit? en ben je dan gelijk aan een VWO leerling of krijgt deze voorrang? En wat voor soort kanten kan je dan omgaan. Zit er veel verschil in? En welke mogelijkheden heeft een vwo leerling wel die een havo leerling niet heeft? Hoeveel jaar verschil zal hier tussen gaan zitten? En kan je als HAVO leerling net zo veel kanten op?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

al vast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Psychologie

xxbritt schreef:Vriendinnen van mij zeggen dat als je op je HBO je propedaus haalt je dan alsnog word toegelaten op de universiteit.

Klopt dit?
Ja, met een HBO propedeuse kun je naar WO.
en ben je dan gelijk aan een VWO leerling of krijgt deze voorrang?
Nee, je bent gelijk, nog sterker: je hebt niet één maar al twee diploma's op zak.
En wat voor soort kanten kan je dan omgaan. Zit er veel verschil in? En welke mogelijkheden heeft een vwo leerling wel die een havo leerling niet heeft? Hoeveel jaar verschil zal hier tussen gaan zitten? En kan je als HAVO leerling net zo veel kanten op?
Dit is allemaal precies hetzelfde voor een VWO leerling als een HAVO leerling die eerst nog een jaartje HBO heeft gedaan. Het enige nadeel dat ik hoor is dat mensen van de HBO moeilijker kunnen wennen aan het met name op de theorie gerichte onderwijs. Kort door de bocht is HBO een stuk praktischer dan WO. VWO is al erg theoretisch waardoor die mensen vaak (niet altijd dus) wat minder moeite hebben.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Psychologie

hallo,

Problemen met de andere insteek van WO t.o.v. HBO kun je omzeilen door na de Havo naar de Open Universiteit (www.ou.nl) te gaan en daar je universitaire propedeuse te halen. Dat heeft nòg een voordeel: met die propedeuse kun je op andere universiteiten meteen aan het tweede jaar beginnen!

Je moet 18 zijn om toegelaten te worden, maar verder hoef je alleen maar van jezelf te weten dat je het wilt of kunt: géén vwo, hbo-prop colloquium doctum nodig dus!

succes,

dinie

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Psychologie

dinie schreef:hallo,

Problemen met de andere insteek van WO t.o.v. HBO kun je omzeilen door na de Havo naar de Open Universiteit (www.ou.nl) te gaan en daar je universitaire propedeuse te halen. Dat heeft nòg een voordeel: met die propedeuse kun je op andere universiteiten meteen aan het tweede jaar beginnen!

Je moet 18 zijn om toegelaten te worden, maar verder hoef je alleen maar van jezelf te weten dat je het wilt of kunt: géén vwo, hbo-prop colloquium doctum nodig dus!

succes,

dinie
Klopt! ;)

Misschien er wel nog even aan toevoegen dat het bij de 'Open Universiteit' natuurlijk belangrijk is dat je zélf aan de slag gaat. Daarmee bedoel ik dat je eigenlijk niet zoveel stimulans krijgt vanuit jouw omgeving (docenten, medestudenten ed.). Dit kan perfect als je weet dat je voldoende motivatie uit jezelf kan halen om vol te houden. Voor sommigen is net dàt natuurlijk een probleem.

Het is wel zo dat je voor een aantal vakken bijeenkomsten kan volgen (die meestal niet verplicht zijn), waar (een deel van) de stof wordt aangeboden door een docent. Bijvoorbeeld voor de statistiekvakken kan dit een hulp zijn.

Verder zijn de vakken natuurlijk gericht op zelfstudie. En dat houdt in dat de cursussen (studieboeken, aangevuld met allerlei artikels via internet & Blackboard) vaak duidelijk en helder zijn. Dat maakt het studeren natuurlijk een stuk aangenamer.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer