[biologie] wat is sterker, bot of beton?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[biologie] wat is sterker, bot of beton?

Ik heb eigenlijk een vraag : ''Wat is sterker, bot of beton?''

Ik moet wat background information opzoeken op internet voor de Science Fair bij ons op school. Alleen ik vond het niet bij zoekmachines en toen kwam ik hier terecht. Ik kwam ook met een paar problemen met deze test die ik moet doen.

- Wat is nou sterker? (het bot of beton)

- Hoe test ik het uit? (aan bot en beton kan ik al komen)

Als jullie nog andere informatie vinden over mijn vraag is het altijd welkom.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] wat is sterker, bot of beton?

Ik stel voor om in het engels te zoeken. Been is "bone" en cement is "concrete".
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 2.746

Re: [biologie] wat is sterker, bot of beton?

- Hoe test ik het uit?
bijvoorbeeld met een trekproef of belasting van een ingeklemd stuk.

Maar je zal eerst duidelijk voor jezelf moeten vooropstellen wat 'sterk' eigenlijk betekent.

Bij sommige proeven zal been er waarschijnlijk als sterkste uitkomen, bij andere zal het juist andersom zijn.

Berichten: 316

Re: [biologie] wat is sterker, bot of beton?

Je kunt het testen middels een zogenaamde trekbank (trekproef). Sommige bedrijven en universiteiten hebben er wel een staan. Het apparataar registreert volgens mij het aantal Newtons totdat het bot/beton breekt. Het lijkt me wel voor de hand liggend om een aantal verschillende proeven te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] wat is sterker, bot of beton?

Een standaard A4tje is best sterk, probeer het maar eens uit elkaar te trekken. Als het van de zijkant niet inscheurt, is het verrassend sterk. Of niet? Vouw er maar eens een prop van..

Wat is "sterk" in je vraag?

Met een trekbank test je zoals gezegd alleen op trek, niet op bijvoorbeeld hardheid of druk. Maar dat hangt dus af van je benadering van sterk.

Ga je voor gelijke afmetingen of gelijke massa als je de twee vergelijkt?

(om het niet ingewikkelder te maken laat ik alle verschillende soorten beton en de verschillende bouw van botten er maar buiten)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 31

Re: [biologie] wat is sterker, bot of beton?

zoals al een paar collegae aangeven. op welke manier wil je de vergelijking maken?

wil je kijken wat eerder breekt als je er iets opzet of wil je een druktest doen van bv een pilaar van beton (gebouw) en een bot (menselijk been) of een gecombineerde druk/buigproef?

denk er even over na dan kunnen we je erna helpen.

Berichten: 69

Re: [biologie] wat is sterker, bot of beton?

De druktest lijkt mij het gemakkelijkste uit te voeren. Gewoon een bepaald gewicht met een bepaalde omvang op het materiaal leggen.

Niet vergeten: belangrijk is het gebied waarop druk uitgeoefend wordt. Een punaise met een gewicht erop hoeft minder druk uit te oefenen als eenzelfde gewicht dat gewoon op het bot/beton ligt.

Voor de trektest lijkt het het meest betrouwbaar inderdaad een trekbank. Als het moeilijk is om aan zoiets te komen kun je overwegen zelf iets te bedenken, bijvoorbeeld het bot/beton ergens vast zetten en er een dood gewicht aan te hangen. Let erop op welk punt het bot/beton breekt.

Verder kun je denken aan buigbaarheid...
Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [biologie] wat is sterker, bot of beton?

Definieer sterk! Treksterkte, druksterkte, kerfslagvastheid, hardheid, ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: [biologie] wat is sterker, bot of beton?

Appelsap schreef:- Wat is nou sterker? (het bot of beton)

- Hoe test ik het uit? (aan bot en beton kan ik al komen)
Je kunt het breken van een scheenbeen bij een sportwedstrijd nabootsen, met een echt scheenbeen en een betonnen staaf, zoals in deze video http://www.liveleak.com/view?i=cf7_1218774729 . Dat zal bij de science fair wel aandacht trekken.

Berichten: 4.502

Re: [biologie] wat is sterker, bot of beton?

Een bot (uit een skelet)is niet simpelweg te vergelijken met beton,gelijksoortige botten van mensen hebben wrs. ongeveer een gelijke vastheid;bij gelijksoortige andere levende wezens zal dat mogelijk ook opgaan.

Beton (ongewapend) kun je een grote variatie van vastheden geven door de samenstelling met natuurlijke materialen als zand,grind met cement in variaties als verhardend product met verder mogelijke kunststofcomponent voor versterking van de vastheden.

Dus de vragensteller moet veel meer specificeren,het lijkt een beetje op appels met appelcompote vergelijken! ;)

Reageer