[thermodynamica] kringprocessen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[thermodynamica] kringprocessen

hey,

Afbeelding

dit is dus een oefening op een gemengd proces of anders gezegd een Seiliger-proces. In potlood staat erbij geschreven: "we weten enkel iets over de drukken, (bijna niets van de volumes), volume V1 hoef je niet te kennen we veronderstellen v1 = 1m³"

kan er mij iemand dit uitleggen?? waarom kunnen we V1 gewoon veronderstellen? rekenen we dan niet met verkeerde gegevens?? Mogen we dit enkel toepassen als geen enkel volume gekend is? en als we nu bijv. geen enkele temperatuur zouden weten mogen we dan ook een veronderstelling doen?

thx!

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [thermodynamica] kringprocessen

Voor een cyclus maakt het voor het rendement niet uit hoeveel materie je beschouwt. Dus als er geen enkel volume gegeven is mag je inderdaad gewoon stellen dat V1 = 1 m3. Als je niet een rendement maar een energiehoeveelheid uitrekent dan moet je natuurlijk beseffen dat dat geldt voor die 1 m3. Het hangt overigens af van wat je uit moet rekenen of een aanname voor V1 überhaupt nodig is.

Voor T1 kun je waarschijnlijk aannemen dat dat de atmosferische luchttemperatuur is. Maar ook hier geldt: het hangt ervan af wat je uit moet rekenen of een getalwaarde voor T1 überhaupt nodig is. Voor het rendement maakt het theoretisch niet uit. Voor het vermogen van een gegeven cylindervolume en toerental natuurlijk wel.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [thermodynamica] kringprocessen

bedankt fred!

nog 1 vraag over die opgave.. het is hier de bedoeling dat ik met de gegevens die ik heb dus alle drukken, temperaturen en volumes uit te rekenen en daarna de totale arbeid en warmte toe- en afvoer bereken..

in de opgave geven ze nog een k waarde mee nl. k = 1,4 wat ik niet begrijp is wat die eigelijk moet voorstellen?

er zijn zoals je op de tekening kunt zien 2 polytropen allebei met hun eigen n waarde, ik heb die k waarde uiteindelijk wel nodig gehad om de warmte toe en afvoer te berekenen van die polytropen, alleen snap ik niet waarom?

een k waarde hoort toch bij een isentroop en dit is toch iets anders dan een polytroop??
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [thermodynamica] kringprocessen

in de opgave geven ze nog een k waarde mee nl. k = 1,4 wat ik niet begrijp is wat die eigelijk moet voorstellen?
Die k is Cp/Cv dus de verhouding tussen soortelijke warmte bij constante druk en soortelijke warmte bij constant volume. Voor lucht (en andere tweeatomige gassen) geldt k = 1,4
er zijn zoals je op de tekening kunt zien 2 polytropen allebei met hun eigen n waarde, ik heb die k waarde uiteindelijk wel nodig gehad om de warmte toe en afvoer te berekenen van die polytropen, alleen snap ik niet waarom?
Ik weet hieruit niet wat je nou precies berekend hebt of hoe. Wel geldt dat Cp = R.k/(k-1) en Cv = R/(k-1) dus wellicht dat je zo die k gebruikt hebt?
een k waarde hoort toch bij een isentroop en dit is toch iets anders dan een polytroop??
In een ideale, wrijvingsloze, omkeerbare wereld zou bij adiabatische compressie en expansie gelden dat p.Vk = constant (wet van Poisson). Maar in de echte wereld is het iets anders en verloopt compressie en expansie niet omkeerbaar maar via een polytroop i.p.v. een isentroop. Die n berust dan op ervaring uit de praktijk.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer