[fysica] faseovergangen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 217

[fysica] faseovergangen

Dag allen,

De volgende oefening is me niet helemaal duidelijk.

Afbeelding

Ik dacht het volgende:

-vermits de temperatuur constant wordt gehouden: verticale rechte, antwoord c is dus zeker mis.

nu snap ik het niet goed,indien men nu het vat afsluit en de T constant houdt, blijft het water koken waardoor er in principe meer water zou gaan verdampen.Je zou dus denken dat de dampdruk verder stijgt, maar we zien dat bij b ( beginsituatie ) de maximale waarde voor de dampdruk, namelijk de verzadigingsdruk al bereikt is. Dit betekent dat er dus ook geen water meer kan verdampen. Wat betekent dit nu praktisch gezien voor de stof ?

Ik geraak er niet echt uit. ;)

Iemand zin wat inzicht te verschaffen ? bedankt !

Berichten: 2.746

Re: [fysica] faseovergangen

Waarom denk je dat er al verzadigingsdruk is? Voor de situatie waarbij de kraan open was, is er verzadingsdruk, maar de omstandigheden zijn veranderd, en de verzadigingsdruk in gesloten toestand zal hoger liggen.

Berichten: 217

Re: [fysica] faseovergangen

Waarom denk je dat er al verzadigingsdruk is? Voor de situatie waarbij de kraan open was, is er verzadingsdruk, maar de omstandigheden zijn veranderd, en de verzadigingsdruk in gesloten toestand zal hoger liggen.


hm, ik dacht dat de verzadigingsdruk enkel afhankelijk was van de temperatuur en de aard van de stof.

aangezien hier de T constant blijft, blijft ook de vezadigingsdruk gelijk?

Berichten: 2.746

Re: [fysica] faseovergangen

In toestand 1 is je druk gewoon gelijk aan de omgevingsdruk. In toestand 2 zal je dan een 'echte' verzadigingsdruk hebben bij die temperatuur.

Ik weet niet of je van verzadigingsdruk kan spreken in toestand 1

Berichten: 217

Re: [fysica] faseovergangen

stoker schreef:In toestand 1 is je druk gewoon gelijk aan de omgevingsdruk. In toestand 2 zal je dan een 'echte' verzadigingsdruk hebben bij die temperatuur.

Ik weet niet of je van verzadigingsdruk kan spreken in toestand 1


Het punt b ligt op de dampspanningslijn. Ik dacht dat de dampspanningslijn het verband weergaf tussen de condensatie/verdampings - temperatuur en de verzadigingsdruk. Als punt b de beginsituatie voorstelt, waarom zouden we dan niet kunnen spreken van verzadigingsdruk bij situatie 1?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [fysica] faseovergangen

Inderdaad.

En dat betekent ook dat als na het sluiten van de kraan in toestand 2 de kolf op dezelfde constante temperatuur T gehouden wordt als in toestand 1 de druk, zijnde de verzadigde dampdruk bij T, in toestand 2 niet verandert t.o.v. toestand 1.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 217

Re: [fysica] faseovergangen

Fred F. schreef:Inderdaad.

En dat betekent ook dat als na het sluiten van de kraan in toestand 2 de kolf op dezelfde constante temperatuur T gehouden wordt als in toestand 1 de druk, zijnde de verzadigde dampdruk bij T, in toestand 2 niet verandert t.o.v. toestand 1.
Enig idee wat er dan gebeurt met de stof, m.a.w. hoe los ik het best deze vraag op ;) ?

Berichten: 2.746

Re: [fysica] faseovergangen

het is dan waarschijnlijk zo:

De temperatuur werd zo gekozen dat bij omgevingsdruk, het werkpunt juist op de dampspanningslijn lag. Dus na het sluiten van de kraan zit je nog steeds in b.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [fysica] faseovergangen

Enig idee wat er dan gebeurt met de stof, m.a.w. hoe los ik het best deze vraag op icon_lol.gif ?
Ik heb het antwoord toch in feite gegeven: het sluiten van de kraan verandert de druk niet omdat de temperatuur constant gehouden wordt. Dus het juiste antwoord op de oefening is ....
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] faseovergangen

Ditmaal weet ik niet of FredF het bij het rechte eind heeft. De KOLF wordt op een constante temperatuur gehouden (we zien een bain marie), die makkelijk 150°C zou kunnen zijn (geen nadere gegevens), maar in idere geval 100°C OF MEER. Het water kookt, dus heeft in eerste instantie een temperatuur van 100°C, en houdt die gezien de druk. Sluit de kraan en de temperatuur van het water (niet de kolf) loopt op en daarmee de dampdruk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [fysica] faseovergangen

Maar het antwoord blijft hetzelfde, de goeie oplossing staat er niet bij ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [fysica] faseovergangen

Ditmaal weet ik niet of FredF het bij het rechte eind heeft. De KOLF wordt op een constante temperatuur gehouden (we zien een bain marie), die makkelijk 150°C zou kunnen zijn (geen nadere gegevens), maar in idere geval 100°C OF MEER. Het water kookt, dus heeft in eerste instantie een temperatuur van 100°C, en houdt die gezien de druk. Sluit de kraan en de temperatuur van het water (niet de kolf) loopt op en daarmee de dampdruk.
Ik interpreteer het vraagstuk dat de inhoud van de kolf op dezelfde temperatuur gehouden wordt, maar inderdaad, erg duidelijk is het vraagstuk niet. Er wordt in het plaatje geen thermometer getoond, niet in de kolf, niet in het bad.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 217

Re: [fysica] faseovergangen

t'is me toch niet helemaal duidelijk vrees ik.

Ik dacht oorspronkelijk het volgende:



- toestand 1: kraan is open, water kookt maar de damp is reeds verzadigd ( we bevinden ons in punt b, met een bepaalde dampdruk die gelijk is aan de verzadigingsdruk ). Er wordt dus geen vloeistof meer omgezet in damp. Maar gaat de al aanwezige damp hier niet ontsnappen doordat de kraan open staat?

- toestand 2: men sluit de kraan, de temperatuur van het geheel blijft constant. De verzadigingsdruk blijft dus hetzelfde voor zowel toestand 1 als toestand 2. Er gaat geen water meer verdampen --> de dampdruk verandert niet. Maar doordat de kraan hier toe staat, wordt de damp 'tegengehouden' en verhoogt de druk --> we krijgen een druk hoger dan de verzadigingsdruk , de damp wordt een vloeistof.

--> de lijn ba ?

argh, ik heb de reflex te zeggen, hups een kraan gaat toe --> druk gaat oplopen.

Wat schort hier aan mijn denken ?

Wat ik ook niet echt snap is het volgende:

1) de verzadigingsdruk, is de maximale druk die een damp kan hebben toch? Nu als we een druk krijgen die groter is dan wordt de damp dan een vloeistof, of hoe moet ik dit precies beschouwen ?

Hartelijk dank voor alle hulp !

Berichten: 217

Re: [fysica] faseovergangen

Kan iemand soms mijn bovenstaande bericht / de oefening wat verduidelijken.

Ik had ook nog de volgende vraag

1) De kookTemperatuur van een bepaalde stof, is dit een minimale waarde bij een bepaalde druk waarvoor de stof begint te koken? M.a.w. als je water bijvoorbeeld bij normale atmosferische druk tot 150 grade verwarmt, blijf je dan koken, en verdampt de stof dan gewoon ‘ sneller ‘ of wat gebeurt er precies ?

Hartelijk bedankt !

Berichten: 2.746

Re: [fysica] faseovergangen

Het is onmogelijk om tot 150° te komen bij atmosfeerdruk als je nog vloeibaar water hebt.

De temperatuur is exact 100°C als je kookt bij atmosfeerdruk, de temperatuur kan pas stijgen als al je water stoom is

als je meer warmte toevoegt gaat het koken sneller, maar meer warmte wil (hier) niet zeggen een hogere temperatuur!

Reageer