[Fysica] Thermostaat practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Fysica] Thermostaat practicum

Hallo,

Ik moet voor school een schakeling ontwerpen die van de wisselspanning uit de spanningsbron een gelijkspanning maakt. Hoe moet ik deze bouwen op een experimenteer bord?

Ik heb de beschikking over de volgende onderdelen:

-weerstanden: 1 kΩ, 100 kΩ

-condensatoren: 1µF, 2 µF, 10 µF, 22 µF, 47µF en 100µF

-4 diodes

-1 signaalgenerator

-1 dubbelstraaloscilloscoop

-1 experimenteerbord

-setje verbindingsdraden

Ik moet onderzoeken en documenteren wat het effect van de condensator en diens capaciteit is.

Ik had zelf al een idee bedacht hoe ik dit ging aanpakken, alleen ben ik er niet zeker van of dit juist is. Ik zou graag willen weten of mijn idee juist is. Nu loop ik namelijk een beetje vast.

Ik heb mijn idee (tekening) bijgevoegd als bijlage.. (zie bijlage) http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/image?id=5230

Toelichting tekening:

Op de plaatsen A, B, C en D een diode inbouwen. Zó dat de stroom die van links naar rechts wil (lila) per se door de draad XY moet, van X naar Y, én dat de stroom die van rechts naar links wil (blauw), óók per se van X naar Y door draad XY moet.

Alles wat je dan vervolgens tussen X en Y aansluit zou dan een gelijkspanning ondervinden?

Groet,

Justin

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Fysica] Thermostaat practicum

Je hebt de dubbelzijdige gelijkrichtbrug opnieuw uitgevonden.

Ook wel Graetz-schakeling genoemd.

graetz brug

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: [Fysica] Thermostaat practicum

Je kunt ook een handmatige commutator ontwerpen: steek de draden alternerend in het experimenteerbord met de frequentie die de oscilloscoop laat zien. Dan heb je geen diodes nodig, alleen maar een goede reactiesnelheid.

Berichten: 2.746

Re: [Fysica] Thermostaat practicum

Alles wat je dan vervolgens tussen X en Y aansluit zou dan een gelijkspanning ondervinden?
Dan heb je eerder een gelijkgerichte wisselspanning: zo Afbeelding

maar dit is nog niet het eindresultaat, hier komen je condensatoren van pas.
Je kunt ook een handmatige commutator ontwerpen: steek de draden alternerend in het experimenteerbord met de frequentie die de oscilloscoop laat zien. Dan heb je geen diodes nodig, alleen maar een goede reactiesnelheid.
Dat kan niet de bedoeling zijn. Bij 1Hz is het gewoon prutsen, bij 50Hz is het onmogelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Fysica] Thermostaat practicum

Ik heb mijn idee (tekening) bijgevoegd als bijlage.. (zie bijlage) http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/image?id=5230
Euhmmm, jouw idee?

Tikje netter met bronvermeldingen omgaan mag wel hè...... ;)

Ik schreef je daar:
Bouw op de plaatsen A, B, C en D elk een diode in. Zó dat de stroom die van links naar rechts wil (lila) per se door de draad XY moet, van X naar Y, én dat de stroom die van rechts naar links wil (blauw), óók per se van X naar Y door draad XY moet.

Alles wat je dan aansluit tussen X en Y ondervindt dan een (pulserende) gelijkspanning.
Waarom vroeg je daar trouwens niet verder als je er nog niet uit kwam?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Fysica] Thermostaat practicum

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Reageer