Thermische grenslaag

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 117

Thermische grenslaag

Hallo!

Kan iemand mij een definitie geven van een thermische grenslaag?

Een grenslaag bij stroming zou ik definiëren als:

Een laag langs een oppervlak waar de stroming een snelheidsverdeling bezit waarbij de snelheid loopt van zijn normale snelheid (zoals buiten de laag = ver genoeg van het oppervlak) tot 0 (tegen het oppervlak). Deze afremming kan verklaard worden door viskeuze wrijving.

Is dit dan analoog voor een thermische grenslaag, waarbij de temperatuur gaat van de fluïdumtemperatuur (ver genoeg van het oppervlak) tot de temperatuur van het oppervlak (tegen het oppervlak)? En is dit te verklaren door convectie? (Of ook door conductie + straling?)

Alvast bedankt!

Dmx

Berichten: 51

Re: Thermische grenslaag

Afbeelding

het is toch de laag waar de warmtestroom niet komt in een luchtstroom zie plaatje:boundary layer...

http://books.google.nl/books?hl=nl&lr=...MOdXdY#PPR20,M1

Berichten: 117

Re: Thermische grenslaag

het is toch de laag waar de warmtestroom niet komt in een luchtstroom zie plaatje:boundary layer...
ah is dat zo?

en bij een gewone stroming, was ik daar juist?

(bedankt voor de reactie!)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Thermische grenslaag

Kan iemand mij een definitie geven van een thermische grenslaag?

.....

Is dit dan analoog voor een thermische grenslaag, waarbij de temperatuur gaat van de fluïdumtemperatuur (ver genoeg van het oppervlak) tot de temperatuur van het oppervlak (tegen het oppervlak)? En is dit te verklaren door convectie? (Of ook door conductie + straling?)
De grenslaag is een dunne film van het fluïdum langs de wand waardoor de warmteoverdracht plaats vindt door geleiding. Hoe sneller het medium stroomt des te dunner de film (grenslaag) en des te beter de warmteoverdracht tussen fluïdum en wand. Deze vorm van warmteoverdracht wordt convectie genoemd. Met straling heeft het niets van doen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 117

Re: Thermische grenslaag

De grenslaag is een dunne film van het fluïdum langs de wand waardoor de warmteoverdracht plaats vindt door geleiding. Hoe sneller het medium stroomt des te dunner de film (grenslaag) en des te beter de warmteoverdracht tussen fluïdum en wand. Deze vorm van warmteoverdracht wordt convectie genoemd. Met straling heeft het niets van doen.
U spreekt over "geleiding", is dat dan niet conductie?

Of zie ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Thermische grenslaag

Je moet het zo zien: in de filmtheorie vindt warmteoverdracht door convectie plaats door aan te nemen dat er een film (grenslaag) langs de wand is met een bepaalde dikte waardoor conductie (geleiding) plaatsvindt. Het fluïdum buiten de film heeft dan een homogene temperatuur en de temperatuurgradient van dat fluïdum naar de wand vindt volledig plaats over die film.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 117

Re: Thermische grenslaag

Bedankt!

Jij kan dat goed uitleggen zie! (Toevallig geen cursus geschreven? ;) )

Nog een klein vraagje: heeft het fluïdum tegen de wand dan dezelfde temperatuur als die wand? Of is dat niet noodzakelijk?

Berichten: 2.746

Re: Thermische grenslaag

Op het contactoppervlak tussen wand en fluidum is er inderdaad eenzelfde temperatuur, verder van de wand niet meer.

Berichten: 117

Re: Thermische grenslaag

Bedankt allen!

Reageer