Springen naar inhoud

Moeilijke formules gevraagd

• Log in om te kunnen reageren

DeDeef

DeDeef

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 17:49

Hey,
Een vriend van me gaat trouwen en ik ben op zoek naar 3 moeilijke (tot zeer moeilijke) formules of vergelijkingen met als uitkomst een getal tussen 1 en 50, zodat met die cijfers een kluis kan geopend worden.
Het probleem is dat de persoon in kwestie een veel grotere wiskunde-crack is dan ik.
Graag wat hulp dus.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2009 - 17:53

In welke tak van de wiskunde had je zulke opgaven willen zien? Er zijn veel mogelijkheden van opgaven te verzinnen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2009 - 17:54

Je zal toch iets meer details moeten geven, wat voor vergelijkingen/formules (welk niveau) had je gewild?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

DeDeef

DeDeef

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 18:03

Dat mogen 3 verschillende takken in de wiskunde zijn, als de uitkomst maar tussen 1 en 50 is.
Hij is van opleiding burgerlijk ingenieur en geeft sinds enkele jaren bijles wiskunde.
Mag dus wel moeilijk zijn.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2009 - 18:08

Die laatste integraal van PeterPan aanpassen zodanig dat er een natuurlijk getal tussen 1 en 50 uitkomt ;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2009 - 18:08

Een ingenieur: ik zou denken aan een meetkundig vraagstukje, een integraal en nog een derde type...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2009 - 18:33

Je kan eventueel eens kijken naar de oude opgaven van de Vlaamse wiskunde olympiade. Ik herinner mij een opgave waarbij de oppervlakten van steeds kleiner wordende driehoeken moest worden gesommeerd. (Opgave staat hier zelfs op het forum. Ik ga even wat zoeken)

EDIT: http://www.vwo.be/vw...es/1ronde08.pdf vraagje 29 is een leuke maar dat gaat hij direct vinden denk ik.

DeDeef

DeDeef

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 18:50

Je kan eventueel eens kijken naar de oude opgaven van de Vlaamse wiskunde olympiade. Ik herinner mij een opgave waarbij de oppervlakten van steeds kleiner wordende driehoeken moest worden gesommeerd. (Opgave staat hier zelfs op het forum. Ik ga even wat zoeken)

EDIT: http://www.vwo.be/vw...es/1ronde08.pdf vraagje 29 is een leuke maar dat gaat hij direct vinden denk ik.

Hij mischien wel maar ik niet.
Welk is het juiste antwoord? ;) Ben dus een echte leek, hť.

yoralin

yoralin

• >100 berichten
  • 194 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 19:15

>Welk is het juiste antwoord?
Verborgen inhoud
Met een dubieuze notatie : '1'+'2'+... = 1/2, maar '1' = 2*'2' enz., dus 3*('2'+'4'+...) = 1/2. Antwoord A.

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 29 mei 2009 - 19:58

Voorbeeld:
Er moeten 5 verschillende brieven in 5 verschillende bijbehorende geadresseerde enveloppen worden gestopt. Op hoeveel manieren kunnen de brieven in de enveloppen worden gedaan, zodanig dat elke brief in een verkeerde envelop zit? (Antwoord 44).

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 29 mei 2009 - 20:37

Wat is het grootste aantal delen waarin door 5 rechte sneden een pannekoek kan worden verdeeld?
(Antwoord: 16).

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2009 - 23:09

Wat is de zin van het leven?
Verborgen inhoud
(Antwoord: 42)

Er is een dorp met daarop 30 koppels. Het is de gewoonte dat als de vrouwen zeker zijn dat hun man vreemdgaat, ze hem 's nachts in alle stilte bloedig vermoorden. Nu gaan alle mannen vreemd in het dorp, en alle vrouwen weten dat, behalve van hun eigen man. Op een gegeven moment komt een handelaar in het dorp die de betreurbare uitspraak doet: "Er wordt hier nogal scheef gegaan..." Op de hoeveelste nacht zal er een einde komen aan het gemoedelijke leven in het dorp???
Verborgen inhoud
(Antwoord: op de 30e nacht worden alle mannen vermoord)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2009 - 18:12

Er is een dorp met daarop 30 koppels. Het is de gewoonte dat als de vrouwen zeker zijn dat hun man vreemdgaat, ze hem 's nachts in alle stilte bloedig vermoorden. Nu gaan alle mannen vreemd in het dorp, en alle vrouwen weten dat, behalve van hun eigen man. Op een gegeven moment komt een handelaar in het dorp die de betreurbare uitspraak doet: "Er wordt hier nogal scheef gegaan..." Op de hoeveelste nacht zal er een einde komen aan het gemoedelijke leven in het dorp???

Verborgen inhoud
(Antwoord: op de 30e nacht worden alle mannen vermoord)

Dit raadsel is vergelijkbaar met dat van de hoogintelligente blauw- en roodgemutste kabouters die een feest geven, niet?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2009 - 21:34

Dit raadsel is vergelijkbaar met dat van de hoogintelligente blauw- en roodgemutste kabouters die een feest geven, niet?

Excuseer? Zou kunnen, maar ik heb hem in ieder geval in mijn bewoording voor het eerst gehoord ;)
Maar in het raadsel moet inderdaad vermeld worden dat
1) alle mannen vreemdgaan
2) alle vrouwen van alle mannen (buiten hun eigen man) weten of hij vreemdgaat of niet, en alle vrouwen weten ook dat alle vrouwen aan 2) voldoen, en alle vrouwen weten ook dat alle vrouwen ook weten dat alle vrouwen aan 2) voldoen, enz....

Het is gewoon een leuk raadsel voor een vrijgezellenavond :P
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures