Moeilijke formules gevraagd

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Moeilijke formules gevraagd

Hey,

Een vriend van me gaat trouwen en ik ben op zoek naar 3 moeilijke (tot zeer moeilijke) formules of vergelijkingen met als uitkomst een getal tussen 1 en 50, zodat met die cijfers een kluis kan geopend worden.

Het probleem is dat de persoon in kwestie een veel grotere wiskunde-crack is dan ik.

Graag wat hulp dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Moeilijke formules gevraagd

In welke tak van de wiskunde had je zulke opgaven willen zien? Er zijn veel mogelijkheden van opgaven te verzinnen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Moeilijke formules gevraagd

Je zal toch iets meer details moeten geven, wat voor vergelijkingen/formules (welk niveau) had je gewild?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Moeilijke formules gevraagd

Dat mogen 3 verschillende takken in de wiskunde zijn, als de uitkomst maar tussen 1 en 50 is.

Hij is van opleiding burgerlijk ingenieur en geeft sinds enkele jaren bijles wiskunde.

Mag dus wel moeilijk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Moeilijke formules gevraagd

Die laatste integraal van PeterPan aanpassen zodanig dat er een natuurlijk getal tussen 1 en 50 uitkomt ;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Moeilijke formules gevraagd

Een ingenieur: ik zou denken aan een meetkundig vraagstukje, een integraal en nog een derde type...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Moeilijke formules gevraagd

Je kan eventueel eens kijken naar de oude opgaven van de Vlaamse wiskunde olympiade. Ik herinner mij een opgave waarbij de oppervlakten van steeds kleiner wordende driehoeken moest worden gesommeerd. (Opgave staat hier zelfs op het forum. Ik ga even wat zoeken)

EDIT: http://www.vwo.be/vwo/vorige-edities/1ronde08.pdf vraagje 29 is een leuke maar dat gaat hij direct vinden denk ik.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Moeilijke formules gevraagd

jhnbk schreef:Je kan eventueel eens kijken naar de oude opgaven van de Vlaamse wiskunde olympiade. Ik herinner mij een opgave waarbij de oppervlakten van steeds kleiner wordende driehoeken moest worden gesommeerd. (Opgave staat hier zelfs op het forum. Ik ga even wat zoeken)

EDIT: http://www.vwo.be/vwo/vorige-edities/1ronde08.pdf vraagje 29 is een leuke maar dat gaat hij direct vinden denk ik.
Hij mischien wel maar ik niet.

Welk is het juiste antwoord? ;) Ben dus een echte leek, hé.

Berichten: 194

Re: Moeilijke formules gevraagd

>Welk is het juiste antwoord?

Verborgen inhoud
Met een dubieuze notatie : '1'+'2'+... = 1/2, maar '1' = 2*'2' enz., dus 3*('2'+'4'+...) = 1/2. Antwoord A.

Re: Moeilijke formules gevraagd

Voorbeeld:

Er moeten 5 verschillende brieven in 5 verschillende bijbehorende geadresseerde enveloppen worden gestopt. Op hoeveel manieren kunnen de brieven in de enveloppen worden gedaan, zodanig dat elke brief in een verkeerde envelop zit? (Antwoord 44).

Re: Moeilijke formules gevraagd

Wat is het grootste aantal delen waarin door 5 rechte sneden een pannekoek kan worden verdeeld?

(Antwoord: 16).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Moeilijke formules gevraagd

Wat is de zin van het leven?
Spoiler: [+]
(Antwoord: 42)
Er is een dorp met daarop 30 koppels. Het is de gewoonte dat als de vrouwen zeker zijn dat hun man vreemdgaat, ze hem 's nachts in alle stilte bloedig vermoorden. Nu gaan alle mannen vreemd in het dorp, en alle vrouwen weten dat, behalve van hun eigen man. Op een gegeven moment komt een handelaar in het dorp die de betreurbare uitspraak doet: "Er wordt hier nogal scheef gegaan..." Op de hoeveelste nacht zal er een einde komen aan het gemoedelijke leven in het dorp???
Spoiler: [+]
(Antwoord: op de 30e nacht worden alle mannen vermoord)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8.614

Re: Moeilijke formules gevraagd

317070 schreef:Er is een dorp met daarop 30 koppels. Het is de gewoonte dat als de vrouwen zeker zijn dat hun man vreemdgaat, ze hem 's nachts in alle stilte bloedig vermoorden. Nu gaan alle mannen vreemd in het dorp, en alle vrouwen weten dat, behalve van hun eigen man. Op een gegeven moment komt een handelaar in het dorp die de betreurbare uitspraak doet: "Er wordt hier nogal scheef gegaan..." Op de hoeveelste nacht zal er een einde komen aan het gemoedelijke leven in het dorp???
Spoiler: [+]
(Antwoord: op de 30e nacht worden alle mannen vermoord)
Dit raadsel is vergelijkbaar met dat van de hoogintelligente blauw- en roodgemutste kabouters die een feest geven, niet?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Moeilijke formules gevraagd

Dit raadsel is vergelijkbaar met dat van de hoogintelligente blauw- en roodgemutste kabouters die een feest geven, niet?
Excuseer? Zou kunnen, maar ik heb hem in ieder geval in mijn bewoording voor het eerst gehoord ;)

Maar in het raadsel moet inderdaad vermeld worden dat

1) alle mannen vreemdgaan

2) alle vrouwen van alle mannen (buiten hun eigen man) weten of hij vreemdgaat of niet, en alle vrouwen weten ook dat alle vrouwen aan 2) voldoen, en alle vrouwen weten ook dat alle vrouwen ook weten dat alle vrouwen aan 2) voldoen, enz....

Het is gewoon een leuk raadsel voor een vrijgezellenavond :P
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer