Springen naar inhoud

[scheikunde] ph water + naoh

• Log in om te kunnen reageren

kenny_ts

kenny_ts

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 22:57

Hallo,

Gegeven is bij een liter water met acetaatbuffer (bestaande uit 0.3 mol azijnzuur en 0.3 mol natrium acetaat) dat de pH van deze oplossing 4.74 is. Vervolgens moet berekend worden wat de pH is wanneer 0.02 mol NaOH wordt toegevoegd.

Dit lukt allemaal nog, ik bereken eerst pKa in de begin toestand en vervolgens de pH met Ca = 0.28 en Cs = 0.32 door gebruik te maken van de formule pH = pKa - log( Ca / Cs ).
Als pH kom ik zo 4,798 uit.

Extra gevraagd is echter dit te vergelijken met de pH van een liter zuiver water waaraan 0.02 mol NaOH wordt toegevoegd. (dus de pH hiervan te berekenen)

Als vergelijking : NaOH <-> Na+ + OH-

Kw = [OH-] * [H3O+] = 1.0 * 10^-14
Kb = [Na+] * [OH-] / [NaOH] = ...

Ik zou gebruik maken van volgende formule uit onze cursus om [OH-] te berekenen (en zo pOH en daaruit pH):

[OH-] = sqrt( Kb * Cb ) met Cb = 0.02 mol / l

Hoe bereken ik nu Kb? Of moet een andere methode gebruikt worden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 mei 2009 - 23:26

Kb = [Na+] * [OH-] / [NaOH] = ...
Hoe bereken ik nu Kb?

Is NaOH volledig geÔoniseerd?

kenny_ts

kenny_ts

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 23:39

Daar ben ik niet zeker van. De opgave zegt enkel dat aan een liter zuiver water 0.02 mol NaOH wordt toegevoegd.
Als het volledig geÔoniseerd is dan wordt [NaOH] 0 en [Na+] 0.02 mol/l als ik het juist heb? Hoe zouden de vergelijkingen dan aanpassen? Als [NaOH] naar 0 gaat wordt Kb oneindig groot denk ik?

Veranderd door kenny_ts, 28 mei 2009 - 23:50

Marc_B90

Marc_B90

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2009 - 00:18

Optie 1: buffer (CH3COOH/CH3COO-):

[H3O+]= Ka (zuur) x nzuur(CH3COOH)/nbase (CH3COO-)
= 10^-4.74 * 0.3/0.3 = 10^-4.74
(analoog met jou methode)

toevoegen van base zal zorgen dat reactie van azijnzuur naar acetaat opgaat. natuurlijk is natriumhydroxide een sterke base in limiterende hoeveelheid. Sterke bases dissociŽren ALTIJD volledig in water. (zie Kb waarde)
Daarom ook dat het rekenwerk hierbij eerder eenvoudig is t.o.v. zwakke zuren en basen.
Vermits de base (praktisch) volledig dissocieerd in water, kan de concentratie OH- gelijkgesteld worden met de beginconcentratie NaOH.

Optie 2: zuiver water. (neutraal)

voor reactie:
[OH-]=[H3O+]= 10^-7 (autoprotolyse van water -> kw)
toevoegen van base:
evenwicht wordt verstoord.
[OH-]= 0.02 mol/l (volledige dissociatie van sterke base)

pOH = -log [OH-]
pH = 14- POH

Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord?
Laat maar iets weten als je nog problemen hebt.
Geplaatste afbeelding

Marc_B90

Marc_B90

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2009 - 00:24

Daar ben ik niet zeker van. De opgave zegt enkel dat aan een liter zuiver water 0.02 mol NaOH wordt toegevoegd.
Als het volledig geÔoniseerd is dan wordt [NaOH] 0 en [Na+] 0.02 mol/l als ik het juist heb? Hoe zouden de vergelijkingen dan aanpassen? Als [NaOH] naar 0 gaat wordt Kb oneindig groot denk ik?

Reactie: NaOH (s) -> OH-(aq) + Na+(aq)

Kb= ([OH-]*[Na+]) / ([NaOH])

Deze reactie is aflopend, m.a.w. zo goed als al het natriumhydroxide dissicieert in hydroxide- en natriumionen.
Vermits de evenwichtsconcentratie van NaOH oneindig klein is t.o.v. de evenwichtscontraties van de ionen zal de Kb waarde dus enorm groot zijn.
De pKb is bijgevolg klein (negatief logaritme)
Geplaatste afbeelding

kenny_ts

kenny_ts

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2009 - 00:46

Oke ik denk dat ik het begrijp, [OH-]= 0.02 mol/l levert inderdaad de juiste oplossing.

bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures