Fotosynthetische pigmenten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Fotosynthetische pigmenten

Hallo allemaal!

Ik heb een paar vraagjes namelijk:

- Wat bepaalt de kleur van een blad?

- Bestaat er een relatie tussen bladkleur en de aanwezige fotosynthetische pigmenten?

We zijn bezig met een belangrijke opdracht voor biologie. Bovenstaande vragen moeten wij uit zien te zoeken en aan de hand van verschillende proeven aantonen.

We moeten de eigenschappen van chlorofyl van minimaal 3 verschillende kleuren bladeren vergelijken. We moeten in ieder geval donkergroen, lichtgroen en roodbruin nemen, en bij ons moeten het groentes zijn.

chlorofyl moleculen aanslaan

We hebben nu een aceton/bladgroenextract gemaakt van spinazie. Voor het oog in gewoon daglicht was deze groen gekleurd. Maar als we er een felle lichtbundel op laten schijnen, verandert de kleur in rood. Hoe komt dit? We moeten deze vraag beantwoord zien te krijgen in de vorm molecuul, energie en golflengte. En valt deze waarneming te verklaren als je denkt aan caroteen en xanthofiel, en zo ja, hoe dan?

Verder moeten we een proef met lichtabsorptie uitvoeren en de bladpigmenten scheiden met chromatografie.

Groetjes van ons.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Fotosynthetische pigmenten

Om je vast op weg te helpen:

Als je ergens wit licht op schijnt en er komt rood licht terug, waar is de rest dan gebleven?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 131

Re: Fotosynthetische pigmenten

Ehm... ik weet het niet zeker, maar de pigmenten in het reactie center van de twee fotosystemen zijn P680 en P700.

Normaal gesproken absorberen die rood licht, maar misschien dat op het moment dat er teveel licht is, ze het niet allemaal meer kunnen absorberen en het dus juist gaan reflecteren.

Dat is mijn eerste ingeving, maar het zou ook heel goed fout kunnen zijn hoor...

Reageer