Boeken natuurkunde

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Boeken natuurkunde

Hoi allemaal!

Allereerst, ik weet dat dit topic niet op dit forum thuis hoort maar aangezien de forums waar dit wel hoort ten opzichten van hier zo ongebruikt zijn heb ik toch besloten mijn bericht hier te posten.

Binnenkort is het weer zomervakantie en ik was eigenlijk van plan om dan flink bij te leren betreffende natuurkunde & kosmologie. Kunnen jullie mij misschien een aantal boeken aanraden? Ik heb het over random-boeken van de natuurkunde dus niet alleen over relativiteit. Sterrenkunde, Thermodynamica en Quantum Mechanica vind ik ook heel interessant. Wat betreffende niveau en inzicht kan ik denk ik wel de lastige boeken aan. Ik doe nu 3vwo en ga binnen kort naar 4vwo met profiel NT (natuur & techniek). Bekijk anders als je tijd en zin hebt even mijn andere berichten om mijn niveau en een passend boek te vinden. 4 boeken over natuurkunde kan je van je lijstje afstrepen want die heb ik al ;)

Het Heelal

Stephen Hawking voor beginners

De Beta Canon

Sterrenkunde (groot zwart boek over met name het zonnestelsel en de planeten)

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Groetjes, Tommie

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Boeken natuurkunde

De bouwstenen van de schepping (Gerard 't Hoofd)

In dit boek worden zo'n beetje alle deeltjes en krachten behandeld op een zo toegankelijk mogelijke manier.

Van quarks tot baryonen, mesonen, neutrino's, koanen en noem maar op.

Zo ook het standaard model (uiteraard), technicolor, Yang-Millstheorie, unificatie, branen en meer

Hij behandelt de theoriën en deeltjes in chonologische volgorde naar waarlang ze bedacht en ontdenkt zijn. Met een beetje puzzelen kun je het boek goed gebruiken om voor jezelf alle deeltjes en krachten een plaats te geven.

Naar mijn mening een perfect boek voor jou...

(en in het nederlands geschreven)
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Boeken natuurkunde

Ook leuk om te lezen:

Schitterend! en Fantastisch!

beide van Kris Verburgh

Zie hier een beschrijving op bol.com (kun je ze gelijk bestellen ;) )

http://www.bol.com/nl/p/boeken/fantastisch...uct_description

http://www.bol.com/nl/p/boeken/schitterend...uct_description
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Boeken natuurkunde

je kan ook de populair wetenschappelijke boeken lezen die Brian Greene schreef,

en in het nederlands werden vertaald. ( kosmische symfonie (engels : the elegant universe) en ontrafeling van de kosmos(waar ik niet meer de engelse naam van ken) )

Deze boeken beginnen ook met een uitgebreide inleiding over dingen als materie,relativiteit en kwantum mechanica om later in het boek in te gaan op de snaartheorie.

De boeken zijn goed leesbaar ( toffe voorbeeldjes enzo ) en vaak uitdagend om in te zien als je er nog nooit over hebt gelezen ( maar dit is vaak of altijd als je dingen over kwantum mechanica enzo leest )

Ook een goed boek, met wat meer wiskunde in is de (engelse) bundeling door stephen hawking van Einsteins meest opvallende werken. Het boek heet "the essential Einstein" Het toffe eraan is, dat je het niet chronologisch moet lezen, maar je een hoofstuk kan uitpikken dat je leuk lijkt of je interesseert.

Goed om te horen dat er mensen als jij bezig zijn met het lezen van zulke boeken

zo ben ik namelijk ook begonnen met mij te verdiepen in zulke lectuur om uiteindelijk verliefd te worden op

de fysica ;) en dit is nu wat ik doe momenteel ( en met veel plezier ! )

Berichten: 12

Re: Boeken natuurkunde

Hallo,

Ik zit ook in de derde klas Vwo en doe volgend jaar N&T. Afgelopen zomervakantie heb ik, net zoals jij van plan bent, een hoop natuurkundeboeken gelezen. Een boek dat ik je sterk aanraadt is Feiten en mysteries in de deeltjesfysica van Martinus Veltman. Dit legt goed uit over, hoe kan het ook anders, de subatomaire wereld en je komt meteen heel veel te weten over allerlei deeltjes, spin, lading, behoudswetten, allerlei dingen die er toe doen. En nog eens op hoog niveau ook.

Verder zou ik een beetje rondneuzen in een goede bibliotheek.

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Boeken natuurkunde

Oke, ik ga proberen de boeken te vinden! En Xavier, wie weet zien we elkaar ooit nog op de universiteit als natuurkunde-studenten ;) . Groetjes, Tommie

Berichten: 12

Re: Boeken natuurkunde

Lol, zou grappig zijn idd ^^

Ik heb verder niets toe te voegen, dus nogmaals: succes ermee ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Boeken natuurkunde

Natuurkunde deel 1 en natuurkunde 2 geschreven door Giancolli Douglas vind ik persoonlijk de beste boeken die ik tot nu toe gelezen heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Boeken natuurkunde

Toeval door anton zeillinger is een goed boek over kwantummechanica

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Boeken natuurkunde

Toeval door anton zeillinger is een goed boek over kwantummechanica
Teleportatie van dezelfde auteur is zowaar nog beter ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12

Re: Boeken natuurkunde

In de zomervakantie heb ik het boek 'The trouble with physics' gelezen van Lee smolin. Zeker weten de moeite waard!

't is in het engels, maar je komt er verbazend makkelijk doorheen. Hij behandelt in z'n inleiding de geschiedenis van de natuurkunde in het kort (sinds 1780 was er elke 25 jaar een belangrijke doorbraak in de natuurkunde) en vertelt daarna over het 'probleem van de (theoretische) natuurkunde dat zich de laatste jaren afspeelt. Omdat hij een snaartheoreticus was vertelt hij daar uitvoerig over; het thema van dit boek is zo'n beetje de unificatie van de natuurkunde. Een aanrader.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Boeken natuurkunde

Beetje laat, maar misschien leuk voor de volgende vakantie.

Physics ( Cutnell en Johnson )

Hierin staat zo'n beetje de hele basis van alle natuurkunde die op je vwo gaat krijgen maar dan veel uitgebreider en een slagje uitdagender.

Er is geloof ik net een nieuwe druk uit, dus als je deze besteld heb je een redelijke kans dat je dat boek toch wéér nodig hebt als je een hbo opleiding gaat doen die íéts met natuurkunde te maken heeft. ( Ik weet niet of het ook op de universiteit wordt gebruikt. )

In principe is dit een leerboek met opgaven. Het is volledig engels.

Reageer