Springen naar inhoud

[scheikunde] oplossing zwavelzuur

• Log in om te kunnen reageren

kenny_ts

kenny_ts

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2009 - 14:22

Hallo

ik heb het volgende stelsel vergelijkingen (voor de oplossing van zwavelzuur in water..)

K_1 = zeer groot -> eerste deprotonatie volledig

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

Dit stelsel moet worden opgelost in de veronderstelling dat de autoprotolyse van water mag worden verwaarloosd. Alle [H3O+] is dan afkomstig van het zuur. Valt de tweede vergelijking dan volledig weg uit het stelsel en moet de [OH-] term in de derde vergelijking dan ook weg worden gelaten?

Als ik dat mag doen krijg ik een 2e graadsvergelijking met 2 oplossingen voor [H30+]. Is dat mogelijk want dan krijg ik dus ook 2 pH waarden voor de oplossing. Als ik het gemiddelde neem van deze 2 pH's bekom ik wel ongeveer de gegeven oplossing 1.837 maar ik ben niet zeker of ik dat mag doen..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 mei 2009 - 16:54

Dit stelsel moet worden opgelost in de veronderstelling dat de autoprotolyse van water mag worden verwaarloosd. Alle [H3O+] is dan afkomstig van het zuur. Valt de tweede vergelijking dan volledig weg uit het stelsel en moet de [OH-] term in de derde vergelijking dan ook weg worden gelaten?

Ja.

Als ik dat mag doen krijg ik een 2e graadsvergelijking met 2 oplossingen voor [H30+]. Is dat mogelijk want dan krijg ik dus ook 2 pH waarden voor de oplossing. Als ik het gemiddelde neem van deze 2 pH's bekom ik wel ongeveer de gegeven oplossing 1.837 maar ik ben niet zeker of ik dat mag doen..

Middelen van wortels van een vierkantsvergelijking mag NOOIT.
Als je het goed doet vindt je een positieve en een negatieve oplossing voor [H30+].
De negatieve is natuurlijk niet van toepassing, de positieve wel.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures