Ijs als pijnstiller

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

Ijs als pijnstiller

gegroet

Ik snap niet goed hoe ijs zich fysiologisch als een pijnstiller kan manifesteren. Normaalgezien is pijnstillend zorgen dat de impulsgeleiding (en bijgevolg ook actiepotentiaal) onderbroken wordt, juist?

De manier waardoor dit gebeurt met de meeste pijnstillende middelen zoals lidocaïne is door zich te binden aan de Ca2+ kanalen en op deze manier ze te blokkeren...

Dus koude moet een onderdrukkende werking op deze ca2+kanalen hebben. Maar hoe dan exact?

dank bij voorbaat

maxime

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ijs als pijnstiller

De manier waardoor dit gebeurt met de meeste pijnstillende middelen zoals lidocaïne is door zich te binden aan de Ca2+ kanalen en op deze manier ze te blokkeren...
Zijn het niet de Na+-kanalen die geblokkeerd worden?
Dus koude moet een onderdrukkende werking op deze ca2+kanalen hebben. Maar hoe dan exact?
Die conclusie trek je te snel. Het ene middel hoeft niet per se hetzelfde werkingsmechanisme te hebben als het andere om wél hetzelfde doel te hebben. Zo heb je bijvoorbeeld laxantia die de motiliteit van de darm stimuleren terwijl andere

via osmose de stoelgang bevorderen. In het geval van koude worden de zenuwen gewoon beschadigd waardoor

ze de actiepotentiaal niet meer kunnen doorgeven. Dit zal denk ik een combinatie zijn van directe schade door de koude en indirecte schade door afgenomen bloedtoevoer wegens vasoconstrictie.

Ik vond onder andere het volgende:

The application of cold to tissues creates a conduction block, similar to the effect of local anesthetics.

Long-term pain relief from nerve freezing occurs because ice crystals create vascular damage to the vasonervorum,

which causes severe endoneural edema.


Bron: Cryoanalgesia in Interventional Pain Management, Andrea M. Trescot, MD Pain Physician. 2003;6:345-360
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer