Zeewater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 108

Zeewater

Ik ben momenteel veel aan het nadenken over de zee, het is en blijft toch 70% van deze aarde

Nu heb ik al gelezen dat in zeewater allerlei stoffen opgelost in voorkomen. Weten er mensen onder jullie welke (belangrijke) stoffen precies? Stoffen die nodig zijn in de dagelijkse maatschappij.

En nog een vraag, moest men een magneet in, naast een aquarium zeewater zetten, dan zou deze toch alle metalen aantrekken.

Het zijn banale vragen, maar toch graag een antwoord :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zeewater

Opgelost zijn vooral zouten. De zee wordt o.a. gebruikt voor het winnen van zeezout en sommige zeldzame elementen als jodium.

Magneten trekken ten eerste niet alle metalen aan en ten tweede geen metalen in opgeloste vorm. Als er bijvoorbeeld ijzer in poedervorm in de zee zou voorkomen zou je dat er met een magneet uit kunnen halen.

In de praktijk zit er alleen wat opgelost ijzer in de zee. In zo'n lage concentratie dat het meer kost om het er uit te halen dan het oplevert.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 108

Re: Zeewater

en de opgeloste stoffen kan men er alleen uithalen door ze te laten binden met andere stoffen?

Nog iets, als men nu zeewater neemt, filtert en dan laat verdampen tot alle (bijna alle) water weg is, is het zout dat overblijft dan consumeerbaar? is dit dan het zeezout dat men kan kopen? Of bevinden er zich teveel kleinere opgeloste stoffen in zoals jodium dat u juist vermelde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zeewater

De opgeloste stoffen kan je op diverse manieren binden: microfiltrage, chemische behandelingen, indampen en herkristallieseren etc.

Mits de zee ter plekke niet teveel vervuild is kan je het zeewater laten verdampen voor de winning van zeezout. Dit bevat ook andere mineralen dan alleen natriumchloride (zoals gezuiverd keukenzout), maar dat vinden sommige mensen juist een voordeel. Jodium bijvoorbeeld is een belangrijk mineraal, het is dus goed dat je dat ook via je zout binnenkrijgt.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zeewater

zoek maar eens op 'zeepannen' op het www. Zeepannen werden vooral vroeger gebruikt om zout uit de zee te winnen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: Zeewater

zoek maar eens op 'zeepannen' op het www. Zeepannen werden vooral vroeger gebruikt om zout uit de zee te winnen.
Ik denk dat u zoutpannen bedoelt... :wink:

Persoonlijk zou ik toch zelf geen zout uit de zee gaan winnen, tenzij je natuurlijk zelf weet dat er geen sprake is van enige vervuiling.

En nog iets, om even die oude kennis terug op te halen, magneten trekken alleen IJzer, Kobalt en Nikkel aan zeker? Dit volledig terzijde.

Re: Zeewater

Niet alleen de ferromagnetische metalen en legeringen worden aangetrokken in een magnetisch veld. Ook de paramagnetische ionen die opgelost zijn in zeewater, zoals chromi-ionen, ferri-ionen en zelfs O2 moleculen. Maar de krachten zijn gering. Als je een sterke magneet in stilstaand water brengt

gaan deze stoffen zich bewegen naar de plaats waar het magnetisch veld

het sterkste is. Diffusie probeert dit weer ongedaan te maken. Daardoor blijven de concentratieveranderingen toch maar heel klein. H. Zeilmaker.

Berichten: 108

Re: Zeewater

De beste methode om een stof uit zeewater te halen is:

-Zeewater laten verdampen

-Een oplosmiddel zoeken voor de eruittehalen stof

-Laten oplossen

-en dan weer het oplosmiddel wegwerken

correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zeewater

niet helemaal; Als stoffen zijn opgelost (wat in zeewater vaak het geval is) heeft het juist geen zin om een oplosmiddel voor deze stoffen toe te voegen. Een neerslag reactie oid zou veel logischer zijn om dan uit te voeren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Zeewater

Er zit ook vreselijk veel goud en platina in de zee opgelost! Maar omdat dat zo extreem verdund is, merk je er niets van. Je zou al miljoenen liters moeten verdampen voor eenschilfertje.

Berichten: 9

Re: Zeewater

je kunt ook bepaalde opgeloste stoffen uit zeewater halen d.m.v. een neerslagreactie. op die manier kun je bijvoorbeeld veel ijzer-ionen uit het water winnen. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Zeewater

Ik ben momenteel veel aan het nadenken over de zee, het is en blijft toch 70% van deze aarde
Niet helemaal waar (om toch even te ***). Het oppervlak van de aarde bestaat voor 70% uit water.
dreamz schreef:Nu heb ik al gelezen dat in zeewater allerlei stoffen opgelost in voorkomen. Weten er mensen onder jullie welke (belangrijke) stoffen precies? Stoffen die nodig zijn in de dagelijkse maatschappij.

En nog een vraag, moest men een magneet in, naast een aquarium zeewater zetten, dan zou deze toch alle metalen aantrekken.

Het zijn banale vragen, maar toch graag een antwoord :shock:
En wat bedoel je precies met: Stoffen die nodig zijn in de dagelijkse maatschappij. Ik denk dat je het idee opgevat hebt om stoffen uit de zee te halen voor commerciele doeleinden?

Ik heb dan nog wel een tip voor je, als je op een simpele manier de zogenaamde "gashydraten" (of methanehydrates) uit de zeebodem kunt halen dan kun je erg veel geld verdienen ;)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 108

Re: Zeewater

Je moet niet alles commercieel zien, wat ik bedoel zijn stoffen voor autarktische doeleinden

Wat ik dan echt wil zeggen is: Essentiele (noodzakelijk om te overleven) stoffen uit de zee halen door eenvoudige processen die een kleine oppervlakte beslaan :-) dit is het hele doel achter deze thread.

En ik bevind mij voorlopig in het eerste stadium: informatie verzamelen over wat allemaal in de zee zit, hoe we het er uithalen,...

Edit: wat ik vergeten vragen was; wat ben je met die ferroionen? het zijn en blijven toch nog altijd ionen en die methaangasverbindingen. Dan suggereer je om zo aardgas uit de zee te halen. Bevindt zich dat ook in de zee? Het zijn toch GASverbindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zeewater

Wat ik dan echt wil zeggen is: Essentiele (noodzakelijk om te overleven) stoffen uit de zee halen door eenvoudige processen die een kleine oppervlakte beslaan  dit is het hele doel achter deze thread.
Dan zijn het er maar twee: zout en water.

Daarnaast natuurlijk allerlei levende wezens die eetbaar zijn zoals algen en walvissen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Zeewater

Edit: wat ik vergeten vragen was; wat ben je met die ferroionen? het zijn en blijven toch nog altijd ionen en die methaangasverbindingen. Dan suggereer je om zo aardgas uit de zee te halen. Bevindt zich dat ook in de zee? Het zijn toch GASverbindingen?


beetje lastig geformuleerd die vraag.

Maar Ferroionen zijn alleen ionen als ze opgelost zijn. als je het water laat verdampen dan blijven er zouten over (in de vorm van Fe-zouten) die kun je gewoon oppakken en in een zakje doen en verkopen :wink: (alles voor de commercie)

En daarnaast is er een gigantische hoeveelheid methaan in zeewater opgelost. Natuurlijk is methaan een gas maar ook gas kan oplossen in water. (net als zuurstof). Met de methaanhydraten is het anders. Dat zijn waterkristallen (ijs dus) waarin methaan gas opgesloten zit. Als je dit aan de oppervlakte haalt kun je dit "ijs" aansteken. Helaas is het onder normale atmosferische druk en hogere temperaturen erg onstabiel maar als je dit probleem kunt oplossen kun je methaanydraten gebruiken als brandstof.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer