World's largest laser opens

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

World's largest laser opens

Scientists for decades have been hunting for ways to harness the enormous force of the sun and stars to supply energy here on Earth. The National Ignition Facility at the Lawrence Livermore Laboratory may spark the light at the end of the tunnel.


Roughly the size of three football fields, the facility houses the world’s largest laser. Within the next three years, its 192 laser beams will deliver massive amounts of energy at a pea-sized target. That target, filled with hydrogen fuel, will in turn release 10 to 100 times the power than the amount injected by the laser.


Lees meer ... Physorg


Wikipedia ... National Ignition Facility
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: World's largest laser opens

De film in het nieuwsitem is interessant.


Hoe is dit eigenlijk in principe verschillend aan het ITER project?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: World's largest laser opens

Volgensmij maakt ITER geen gebruik van lasers om kernfusie op te wekken, maar plasmabundels.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: World's largest laser opens

Ik zelf meen dat dit amerikaans project enkel een fusie-puls kan genereren, en geen constante fusie. Iter tracht fusie voor 8 minuten lang vast te kunnen houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: World's largest laser opens

Ik zelf meen dat dit amerikaans project enkel een fusie-puls kan genereren, en geen constante fusie. Iter tracht fusie voor 8 minuten lang vast te kunnen houden.


Maar dat heeft niks te maken met de "ontsteking" maar door het feit dat teveel warmte weglekt waardoor het fusieproces niet in gang kan blijven zonder energietoevoer.

Berichten: 703

Re: World's largest laser opens

Bij ITER houden ze dat plasma toch in bedwang mbv een magnetisch veld voor zover ik het begrijp. De warmte die dan lekt moet dan dus van straling afkomstig zijn lijkt me. Zouden ze dit dan niet met een soort van zonnepanelen weer in energie kunnen omzetten? (of doen ze dat al?)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: World's largest laser opens

Dat lijkt me het hele idee van het project, om de energie die er bij vrijkomt op te vangen en om te vormen naar elektrische energie.

Berichten: 703

Re: World's largest laser opens

Naar mijn weten (ben geen expert, dus pin me er niet op vast) wilden ze met de warmte gewoon water opwarmen en daarmee turbines aandrijven, dus niet met bijv. 'zonne'panelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: World's largest laser opens

Naar mijn weten (ben geen expert, dus pin me er niet op vast) wilden ze met de warmte gewoon water opwarmen en daarmee turbines aandrijven, dus niet met bijv. 'zonne'panelen.
true


als ik me niet vergis kan deze methode ook voor 'lang'durende kernfusiereactie gebruikt worden

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: World's largest laser opens

Naar mijn weten (ben geen expert, dus pin me er niet op vast) wilden ze met de warmte gewoon water opwarmen en daarmee turbines aandrijven, dus niet met bijv. 'zonne'panelen.


De donut waarin het plasma gevangen gaat zitten zal een spiegelend oppervlak hebben om de straling binnenin te houden (zoals een thermosfles). Dat zal ook wel 1 van de redenen zijn waarom ze hopen om de kernfusie deze keer langer draaiende te houden in de ITER.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: World's largest laser opens

Daar had ik het gisteren nou net over, waarom noemen ze de vorm van een (dikke) ring nu eigenlijk een donut? Wat is er zo vreemd aan 'ring'?

De technische term zou torus zijn, maar ring is veel makkelijker.

Dit soort dingen houdt me wakker 's nachts.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: World's largest laser opens

Vraag aan 1000 mensen hoe een donut eruit ziet en een torus, waar denk je dat de meeste mensen zullen op kunnen antwoorden?


Bij een ring denk ik overigens meer aan een 2D structuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: World's largest laser opens

DePurpereWolf schreef:Daar had ik het gisteren nou net over, waarom noemen ze de vorm van een (dikke) ring nu eigenlijk een donut? Wat is er zo vreemd aan 'ring'?

De technische term zou torus zijn, maar ring is veel makkelijker.

Dit soort dingen houdt me wakker 's nachts.

Tjah, een donut is ook torusvormig.

Reageer