Opzuiveren cu-metaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Opzuiveren cu-metaal

Kan er mij iemand uitleggen hoe opzuiveren van een Cu-metaal door elektrolyse gebeurt. Want in mijn boek staat er juist de tekening zonder uitleg. =D>

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Opzuiveren cu-metaal

In een elektrochemische cel kun je met behulp van de redoxreactie tussen bijv. koper en zink een mengsel van onzuiver koper zuiveren.

In de ene halfcel heb je bijv. een zinksulfaatoplossing (Zn2+ + SO42-) en in de andere halfcel de onzuivere koperoplossing. Wanneer je beide halfcellen verbindt met een zoutbrug en er een spanningsbron op aansluit die de benodigde spanning levert krijg je de gewenste redoxreactie.

In deze reactie is koper oxidator volgens:

Cu2+ + 2 e- --> Cu (s)

Dit houdt in dat koper uit de oplossing neerslaat aan de (koperen) elektrode.

Afbeelding

Berichten: 817

Re: Opzuiveren cu-metaal

Aangezien de topicstarter de tekening reeds had, zal ik proberen wat extra uitleg te verschaffen bij het schema van de electrochemische cel die JohnB plaatste.

Dit hele systeem is een redoxreactie. Er zal dus een oxidatie en een reductie plaatsvinden.

Zoals gezegd is de oplossing van koper een 'kopersulfaat' oplossing. ER zit dus zowel koper(II)ionen in als sulfaat-ionen.

Doordat we een gesloten electrisch systeem hebben (de zoutbrug werkt als geleider, want ionen geleiden stroom in waterig midden), en anode en kathode (hier een koper en zinkplaat) zijn met elkaar verbonden door een voltmeter.

Het systeem is een gesloten schema.

Zink zal oplossen in een electrochemische cel met bv koper. het zinken plaatje za zink(II)ionen afgeven volgens volgende reactie

Zn (metallisch) - >Zn2+ + 2e-

Deze 'vrijgekomen electronen' zullen worden opgenomen door de koper(II)ionen, om koper te reduceren tot metallisch koper

Cu2+ + 2e- - Cu (metallisch).

Op deze manier kan je koper uit je oplossing doen hechten aan je koperplaatje. Je koperplaat zal dus langzaam maar zeker 'groeien' met koperionen uit de oplossing in het blauwe bekertje op de tekening.
In de ene halfcel heb je bijv. een zinksulfaatoplossing (Zn2+ + SO42-) en in de andere halfcel de onzuivere koperoplossing. Wanneer je beide halfcellen verbindt met een zoutbrug en er een spanningsbron op aansluit die de benodigde spanning levert krijg je de gewenste redoxreactie.
Met dit stuk ben ik het trouwens niet meteen eens. Het is de redoxreactie die voor een 'stroom van electronen' gaat zorgen. Er wordt electriciteit opgewekt door een chemische reactie. Het is niet de spanningsbron die stroom moet leveren voor de reactie, maar de reactie zelf die de stroom zal leveren.

De voltmeter dient enerzijds om het schema rond te maken (electrisch gesloten stroomschema), en anderzijds om te meten hoeveel dpanning er opgewekt wordt.

Er is dus geen spanningsbron nodig, aangezien het de E0 waarden zijn die het potentiaalverschil bepalen, en niet de spanningsbron.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Opzuiveren cu-metaal

ToonB schreef:Met dit stuk ben ik het trouwens niet meteen eens. Het is de redoxreactie die voor een 'stroom van electronen' gaat zorgen. Er wordt electriciteit opgewekt door een chemische reactie. Het is niet de spanningsbron die stroom moet leveren voor de reactie, maar de reactie zelf die de stroom zal leveren.

De voltmeter dient enerzijds om het schema rond te maken (electrisch gesloten stroomschema), en anderzijds om te meten hoeveel dpanning er opgewekt wordt.

Er is dus geen spanningsbron nodig, aangezien het de E0 waarden zijn die het potentiaalverschil bepalen, en niet de spanningsbron.


Klopt. Foutje.

Berichten: 111

Re: Opzuiveren cu-metaal

de TS vraagt hoe het komt door elektrolyse, Dus dan geven jullie niet de juiste uitleg.

De benodigde spanning om de elektrolyse te laten verlopen MOET hoger liggen dan de spanning die uit de waarde van de standaardpotentialen volgt. De uitleg die jullie geven klopt, alleen moet in de tekening de voltmeter worden vervangen door een spanningsbron, anders is het namelijk geen elektrolyse. Er kan ook geen zink zijn, maar er moet juist een edeler metaal zijn. Jullie vergeten het vetgedrukte stukje in de vraag ;) Als je op de tekening elektrolyse zou toepassen, dan zouden er juist koperionen ontstaan en vast zink.

ps: mijn antwoord is misschien wat snel geschreven, maar ik moet nu een feestje :P

Berichten: 817

Re: Opzuiveren cu-metaal

;) wat som van me.

Ik zit hier even de tekening van JohnB uit te leggen en ik had niet door dat het over een elektrolyse moest gaan.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer