Rmp

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 49

Rmp

gegroet,

Simpele vraag maar desondanks verwarrend: hoe komt het rustmembraanpotentiaal exact tot stand?

Ik zie de grote lijnen maar snap de VOLGORDE niet. En dit maakt het moeilijk om een deftig beeld te krijgen...

Dit is mijn denkwijze verbeter mij als ik fout redeneer:

De oorzaak van rustmembraanpotentiaal is doordat er een ongelijke ionenverdeling is

=> Intracellulair zijn er anionische proteïnen en fosfaten die de cemembraan niet kunnen passeren, dit geeft de cel (als we vanaf neutrale ongeladen cel zouden beginnen redeneren) aan de binnenzijde al een negatieve lading.

Na+ heeft enkel gated kanalen die wel afentoe zeer kortstondig opengaan.

K+ heeft 2kanalen ter beschikking in de celmembraan: gated kanaal en de zogenaamde lekkanalen voor diffusie.

De geleidbaarheid van K+ ligt dus hoog doordat deze door zijn elektrische gradient wordt aangetrokken door de fosfaten etc en een gewoon lekkanaal heeft. Hierdoor gaat de concentratie intracellulair enorm stijgen en gaat het blijven binnenstromen tot het terug naar buiten diffundeert door de concentratiegradient totdat de elektrochemische gradient 0 is. Er is hierdoor toch een ongelijke K+verdeling of wilt de elektrochemische gradient die 0 is zeggen dat er een evenwicht is :s?

Na+ heeft ook een zeer kleine instroom op zich?

en hoe past de Na/K-pomp in dit plaatje? deze zorgt dat de inwendige concentratie van K+ en de Uitwendige concentratie Na+ hoog blijft... Maar door dit te doen is het bovenstaande van de elektrochemische gradient die 0 is toch tenniet gedaan??

Zoals je ziet, veel verwarring. Ik hoop dat iemand mij met dit kan helpen en er de tijd wilt insteken want zie wss wel wat over het hoofd in de proces...

Alvast dank bij voorbaat

Maxime

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Rmp

Beste maxime,

Maak de volgende keer gebruik van onze handige zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk meerdere malen aan bod gekomen. Hier wordt uitgelegd hoe de rustpotentiaal tot stand komt. Mocht je na het lezen van dit topic nog met vragen zitten dan kun je ze het beste daar stellen.

Dit topic gaat op slot.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gesloten