X-ray vision

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

X-ray vision

ik heb gehoord dat er iemand is die ook in het spectrum van röntgen straling kan zien. Wat moet ik hiervan geloven? zo je door de constante röntgen straling die je ogen dan uitzenden niet vol met gezwellen moeten zitten? Hoe werkt het (of hoe zou het werken)?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: X-ray vision

je ogen zenden geen licht uit ze ontvangen het alleen. In die zin zou het alleen rontgenstraling ontvangen, maar het lijkt mij sterk, want volgens mij kunnen onze ogen deze straling niet tegenhouden, dus niet ontvangen
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: X-ray vision

het verhaal gaat dat hij van mensen precies kon zien of ze gezwellen e.d. hadden.
"Meep meep meep." Beaker

Re: X-ray vision

Een soort Superman dus... :shock:

Da's onmogelijk. Je ogen kunnen niks met röntgenstralen, ze kunnen er zelfs niet tegen (net als andere weefsels overigens). Je zou ten eerste een röntgenbron moeten zetten achter een persoon en dan de straling die door de persoon heengaan moeten opvangen met je ogen, zoals dat in het echt met een fotografische plaat gebeurt. Maar je oog heeft geen receptoren voor deze straling en bovendien wordt de straling niet, zoals licht, afgebogen en gefocusseerd door de lens.

Misschien 'ziet' de persoon de gezwellen wel op een andere manier, maar hoe is mij een volledig raadsel...

Re: X-ray vision

Wellicht is het "zien" van rontenstralen een tikkeltje te hard uitgedrukt.

Ik ben niet bekend met de penetratiegraad voor vlees van het stralingsbereik tussen normaal zichtbaar licht en x-ray, maar dat zou ook betekenen dat ze gevoelig zou moeten zijn voor 't UV bereik (wat daar nog tussen ligt) .

Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat er een lichte verbreding plaats vind van het spectrum wat waar te nemen valt in de infrarood richting - dit is slechts een klein stapje vanaf 't zichtbare licht (rood) - 700nm is voor ons nog waar te nemen, en infrarood begint ergens vanaf 750 serieus te worden. (De ledjes in je afstandsbediening varieren tussen 720 en 780 als ik me dat correct herinner)

Bepaalde ziektes zullen mogelijk een orgaan warmen laten worden dan de rest van het lichaam, en wellicht dat ze dus dit kan waarnemen, buiten het lichaam.

Xray is iig een term die in de media wordt gebruikt voor alles wat "door kleding, objecten en vlees heen kijkt" - een goed voorbeeld hier van zijn enkele Sony digitale videocamera's, waar een iets te gevoelig ingestelde CCD overdag dwars door kleding heen kon kijken, en zelfs door dun ondergoed daar bij. De camera's zijn later gemodificeerd door Sony nadat ze er achter kwamen dat de "Nightshot" functie niet alleen snachts goed te gebruiken was :shock: . Dit is in de media echter ook meteen "x-ray" gedoopt...

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: X-ray vision

Toen ik deze topic hier las, dacht ik ook dat het allemaal flauwe zever was. Maar onlangs heb ik ook op het nieuws gehoord dat een meisje, nadat ze een zware operatie had gehad, bij mensen kon zien als ze gezwellen of dergelijke hadden.

Zeer eigenaardig, want nu zijn ze onderzoek aan het doen hoe het eigenlijk mogelijk is dat zij dat kan. Ik weet in elk geval te weinig over dit soort zaken, en zal dus maar geen poging doen voor een wetenschappelijke verklaring.

Berichten: 8

Re: X-ray vision

Verschillende bronnen:

http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/world/ne...000/3400327.stm

http://english.pravda.ru/science/19/94/377...phenomenon.html

Daarbij, het zal niet x-ray zijn, want dit is zo goed als onmogelijk.

Het komt in de buurt van X-ray, vandaar die benaming.

Berichten: 11

Re: X-ray vision

Ik schreef:Verschillende bronnen:

http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/world/ne...000/3400327.stm

http://english.pravda.ru/science/19/94/377...phenomenon.html

Daarbij, het zal niet x-ray zijn, want dit is zo goed als onmogelijk.

Het komt in de buurt van X-ray, vandaar die benaming.
Klinkt als een fabeltje, is echt onmogelijk om door de huid heen te kijken.

publiciteitsstunt mischien?

Reageer