Springen naar inhoud

Kaartprojectie

• Log in om te kunnen reageren

Cusco

Cusco

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2009 - 14:24

Hallo iedereen,

ik ben momenteel op mijn werk bezig om een routeplanningspakket te integreren in onze software, maar ik zit nog met een probleem.

Kaarten die op het scherm getoond worden zijn zoals bij ieder navigatiepakket een vlakke projectie van een deel van het oppervlak van de bolvormige aarde. Hiervoor wordt een mercatorprojectie gebruikt in mijn geval.

Als ik een rechthoekige kaart toon op het scherm, dan ken ik de co÷rdinaten van de hoeken linksboven en rechtsonder, dus de 2 overige hoeken zijn dus kinderspel.

Als ik dan in deze kaart een rechthoek teken om aan te duiden op welk gebied ingezoomd moet worden is het de bedoeling dat ik de hoekco÷rdinaten van de getekende rechthoek uitreken. Nu ken ik de grootte in pixels van de hele kaart en de grootte in pixels van de getekende rechthoek, maar als ik dan de nieuwe co÷rdinaten uitreken relatief tov mijn pixels, dan zit er een foutmarge op. Dit wordt veroorzaakt door de afronding van de aarde. Hoe verder van de evenaar en hoe groter de schaal, hoe groter de fout.

Tekening.png

vb:
- x1 = 5░ OL
- x2 = 10░ OL
- y1 = 55░ NB
- y2 = 40░ NB
- x = 1000 pixels
- y = 500 pixels
- a = 400 pixels
- b = 250 pixels

Hoe kan ik deze co÷rdinaten (xa, xb, ya, yb) correct uittellen ?

Alvast bedankt.

Cusco

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2009 - 20:32

Ik neem aan dat je de andere kant op wel hebt? Dus bij een gegeven hoekc÷ordinaat (bijvoorbeeld 8░ OL, 43░ NB) de x,y c÷ordinaten bepalen waar die geprojecteerd wordt?

Kun je die functie niet gewoon inverteren? Zo nee, kun je hem hier eens posten?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Cusco

Cusco

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2009 - 08:41

Het komt erop neer dat ik de hoekco÷rdinaten ken van de grote rechthoek en zijn afmetingen in pixels. Als ik de kleine rechthoek sleep kan ik zijn positie in de grote rechthoek tov de hoek linksboven en zijn afmetingen in pixels.

Wat ik momenteel doe is de nieuwe co÷rdinaten uitrekene met deze posities, maar die komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid door de afronding van de aarde. Nu wil ik daar wel rekening mee houden om de foutenmarge te verkleinen tijdens het zoomen. Eigenlijk is de schaal langs de Y-as niet een standaard schaal, de X-as wel.

Tekening2.png

Hopelijk is dit duidelijker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures