[scheikunde] redoxtitratie vitamine c

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] redoxtitratie vitamine c

Hallo mensen,

Volgende week heb ik een PO waarvoor ik dus hoger dan een 7 moet halen om over te gaan.

Het zou over de titratie van een sap gaan, waarbij je de concentratie vitamine C uit zou moeten kunnen afleiden.

Zouden jullie me kunnen uitleggen wat ik mogelijk zou moeten doen? Ik snap namelijk helemaal niks van titraties!

Het zal een redoxtitratie zijn, en hij zei nog iets van:

A+B=>C+D en dan moet je con A uitrekenen

B+E=> F+ G En via B zou je dan concentratie A kunnen uitrekenen??:S

Ik snap er helemaal niks van!

Alvast bedankt

Xuan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] redoxtitratie vitamine c

xuan schreef:Ik snap namelijk helemaal niks van titraties!

Het zal een redoxtitratie zijn,
Begin dan eerst even met de zoekfunctie te gebruiken en te lezen wat er beschikbaar is, en zie eens of er belletjes gaan rinkelen en of je je vragen wat nader kunt gaan specificeren. Want een minicursus redoxtitraties is niet in tien minuutjes geschreven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [scheikunde] redoxtitratie vitamine c

Haha:p

Okay ik snap het nu wel een beetje, maar ik stress hem gewoon om de PO zelf:$

Maar hoe zit een redoxtitratie van vitamine C eruit? Weetje wat ik allemaal zou moeten doen om de concentratie te kunnen brekenen van Vit C?

Thanks!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] redoxtitratie vitamine c

Maar hoe zit een redoxtitratie van vitamine C eruit?
Daar zijn via mijn zoeklink voldoende voorbeelden van te vinden lijkt me. Pak er eens een uit die er overzichtelijk uitziet, kopieerplak die eens hier, en vermeld eens waar je vastloopt. Anders wordt het alsnog die minicursus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [scheikunde] redoxtitratie vitamine c

Met behulp van een titratie is het mogelijk te bepalen hoeveel mg vitamine C er in een

tablet zit. Het betreft hier een indirecte titratie met een kaliumjodaat (KIO3) oplossing,

die als oxidator wordt gebruikt.

Aan een oplossing van vitamine C wordt een overmaat KI, een overmaat zwavelzuur

en een scheutje stijfsel toegevoegd. Vanuit de buret wordt nu de jodaat oplossing

toegedruppeld. Hierbij reageert het jodaat met het jodide waardoor jood ontstaat. Dit

jood reageert direkt weg met de vitamine C volgens onderstaande reactie.

C6H8O6(aq) + I2(aq) → C6H6O6(aq) + 2H+(aq) + 2I-(aq)

In een erlenmeijer wordt een vitamine C tablet gedaan. Hieraan wordt 50 mL

demiwater toegevoegd. Er wordt krachtig geroerd zodat de tablet volledig oplost.

Aan de oplossing wordt 25 ml 0,100 M KI-oplossing, 10 ml 1,00 M zwavelzuur

oplossing en een scheutje stijfsel toegevoegd. De oplossing wordt getitreerd met 9,86

mL 0,0100 M KIO3-oplossing

Hoe moet ik hiermee beginnen?

Alvast bedankt!

Berichten: 4

Re: [scheikunde] redoxtitratie vitamine c

Halfreacties:

2I- -> I2+2e-

En de totaal reactie is IO3- + 5I- + 6H+ => 3I2 + 3H2O

Weet iemand dan hoe je de halfreactie van Jodaat kan uitrekenen als je deze in een zuur milieu omzet in jood en water?

Reageer