[wiskunde] recursieve formules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

[wiskunde] recursieve formules

Ik heb met wiskunde net een korte inleiding gehad omtrent recursieve formules en rijen. De opgaven gaan erover dat je van bepaalde rijen de recursieve formule op moet stellen. Dit is vrij obvious bij 100, 120, 140, 160, ...

Maar hoe zie je snel het patroon bij 1000, 1200, 1440, 1728, 2073.6, ... of 1024, 768, 576, 432, 324, ...

Met wat gepuzzel kom ik er in principe wel uit maar hier moet toch een soort van handigheidje voor zijn?

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] recursieve formules

Ik vrees dat zo'n algemeen geldend handigheidje er niet is. Volgens mij is het een kwestie van inzicht en zoeken naar bekende en veelvoorkomende patronen (volkomen kwadraten, derdemachten, verschillen die steeds groter worden,...).

Als je echt niets ziet, kan Sloane misschien een uitkomst bieden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 74

Re: [wiskunde] recursieve formules

En wat zou dat bij mijn voorbeelden zijn dan? Ik zie het zo snel niet? =D>

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] recursieve formules

1000, 1200, 1440, 1728, 2073.6 steeds maal 1.2.

1024, 768, 576, 432, 324 steeds maal 0.75.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] recursieve formules

Dit zijn nu eenvoudige gevallen. Je kan gewoon opeenvolgende termen delen door elkaar of aftrekken en dan kan je wel een algemene term voor die rij opschrijven.

Ik meen mij ook vaag nog een methode te herinneren met verschilrijen om de graad van de algemene term te bepalen en dan kon je met een stelsel de coëfficiënten terugvinden. (Maar dat is enkel als u(n) een veelterm in n is en in de startpost staan eenvoudige meetkundige rijen)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [wiskunde] recursieve formules

Dag Berrius, welkom =D> op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer