Foton

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Foton

Kan een foton uiteenvallen in andere fotonen of andere deeltjes of is het een stabiel deeltje?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Foton

Je bedoelt in het standaardmodel? Daar is het foton inderdaad stabiel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Foton

Is er een reden waarom het stabiel moet zijn?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Foton

Het kan enkel vervallen naar deeltjes die eenzelfde energie en impuls hebben. Mits goede keuze van referentiestelsel kan de energie willekeurig klein gemaakt worden, terwijl ze voor massieve deeltjes minstens groter is dan
\(m_0\)
. Het kan dus enkel vervallen naar massaloze deeltjes. Bovendien moeten de andere kwantumgetallen behouden blijven (spin, kleur).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Foton

eendavid schreef:
Je bedoelt in het standaardmodel? Daar is het foton inderdaad stabiel.
Het kan dus enkel vervallen naar massaloze deeltjes. Bovendien moeten de andere kwantumgetallen behouden blijven (spin, kleur)


Ik denk dat er hier een vergissing gebeurt is. In de eerste post is het stabiel en in de tweede post kan het vervallen. Ik vraag me af wat nu de juiste is?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Foton

Het is stabiel, immers er bestaan geen deeltjes waarnaar het kan vervallen: er zijn geen (massaloze) deeltjes met de juiste kwantumgetallen.

Berichten: 84

Re: Foton

Het is stabiel als het gemeten wordt binnen éénzelfde referentiekader. Men kan wel een andere golflengte waarnemen als men met een verschillend referentiekader gaat meten. Zo kan een foton gemeten in het referentiekader waar het afkomstig is(was) een andere frequentie bezitten(gehad hebben) als dat het in een ander stelsel wordt waargenomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Foton

Is het niet mogelijk uit gammastraling met voldoende energie bv. een electron en positron te produceren? Bewijst dit niet dat fotonen niet stabiel zijn?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Foton

Is het niet mogelijk uit gammastraling met voldoende energie bv. een electron en positron te produceren? Bewijst dit niet dat fotonen niet stabiel zijn?
idd, zogenaamde pair-creation. Een foton met meer dan 1.22MeV energie kan in elektron en positron vervallen

Berichten: 84

Re: Foton

idd, zogenaamde pair-creation. Een foton met meer dan 1.22MeV energie kan in elektron en positron vervallen
Spontaan vervallen? Of doordat twee fotonen met elkaar botsen?

Berichten: 84

Re: Foton

Is het niet mogelijk uit gammastraling met voldoende energie bv. een electron en positron te produceren? Bewijst dit niet dat fotonen niet stabiel zijn?
Dan zal je toch moeten kunnen aantonen dat een foton "spontaan" kan vervallen in iets anders, of dat het in eenzelfde stelsel energie zou kunnen verliezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Foton

Hoge Energie Fysica is alweer een tijdje geleden maar ik dacht dat je toch 2 fotonen nodig had voor positron en electron creatie. Het is niet echt een verval reactie. Je kan ook niet zeggen dat een electron en positron samen vervallen in twee fotonen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Foton

Dan zal je toch moeten kunnen aantonen dat een foton "spontaan" kan vervallen in iets anders, of dat het in eenzelfde stelsel energie zou kunnen verliezen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pair_production
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 84

Re: Foton

"...In nuclear physics, this occurs when a high-energy photon interacts in the vicinity of a nucleus, allowing the production of an electron and a positron pair without violating conservation of momentum. Since the momentum of the initial photon must be absorbed by something, pair production cannot occur in empty space out of a single photon; the nucleus (or another photon) is needed to conserve both momentum and energy..."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Foton

idd, zogenaamde pair-creation. Een foton met meer dan 1.22MeV energie kan in elektron en positron vervallen
Zoals reeds aangegeven is die uitspraak referentiestelsel afhankelijk. Dus deze uitspraak is in rechtstreekse tegenspraak met de argumenten die ik reeds gaf.

Reageer