Stootverliezen bij centrifugaalpompen.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 385

Stootverliezen bij centrifugaalpompen.

gegroet gij allen.

'k ben op dit moment aan het studeren voor mijn examen procestechniek. En er zijn zaken die ik echt niet vind. Het probleem zit hem in de stootverliezen in een centrifugaalpomp. Probleem is dat ik er niet echt in slaag om een figuur te maken. Dus ik zal het gewoon proberen uitleggen met ascii-art (vergeef mij).

Code: Selecteer alles

stootverlies

------>

\_	 \	  /\

  \_  schoep  || c0

\_   \	||

  \_  \   ||

\_ \  ||

  w0  \_\ ||

\\||----------------> u0
Het idee is dat er een klein debiet binnen komt. Dit bepaalde de lengte van c0 in richting omhoog, we veronderstellen nu dat c0 recht omhoog moet gaan (daar zijn volgens mij redenen voor). Nu u0 stelt de snelheid van de schoepen voor. Volgens de principes van de mechanica (absolute snelheid, sleepsnelheid en relatieve snelheid) kunnen op we op basis van c0 en u0 de relatieve snelheid w0 bepalen. probleem is dat deze door onze schoepen loopt, wat natuurlijk niet kan. Daardoor zal er een reactie komen die we stootverlies genoemd hebben zodat de relatieve snelheid raakt aan de schoepen.

De grote van het totale stoot verlies wordt dan: |stootverlies|²/2g.

Goed. Da's wat onze cursus zegt.

Het probleem is dat als we dit veronderstellen, onze relatieve snelheid nu volgens de schoep loopt. Daar u0 gelijk blijft krijgen we een absolute snelheid die een beetje naar rechts gedraaid is. En deze is groter dan de c0 die getekend is. Dus hebben we geen verlies, we hebben een winst aan snelheidsenergie net met een grote van |stootverlies|²/2g.

Trouwens, veronderstellen we dat onze intrede snelheid niet mooi radiaal is, dan zitten we met een nieuw probleem. Kan de stroom van het water dan nog wel? Dan zitten we toch met zones aan de schoepen waar nooit muziek kan komen? En hoe zit het met het water aan de onderkant van de schoepen.

als er iemand weet waar ik informatie kan vinden over stootverliezen, of eventueel zelfs de engelse vertaling, dan zou dat een grote hulp zijn.

Groetjes, NASE.

Berichten: 2.746

Re: Stootverliezen bij centrifugaalpompen.

Zelf weet ik nog niet zo veel over turbomachines, maar het lijkt er naar dat je met een benadering werkt.

En de vorm van die schoepen wordt zo gekozen, zodat alle snelheden juist in de goede richting staan die je wil.

Zelf weet ik nog niet zo veel over turbomachines, maar het lijkt er naar dat je met een benadering werkt.

En de vorm van die schoepen wordt zo gekozen, zodat alle snelheden juist in de goede richting staan die je wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Stootverliezen bij centrifugaalpompen.

stoker, ik zie niet goed in waarom je nu over turbo machines begint. Bij mijn weet zijn dat andere apparaten dan een eenvoudige centrifugaal pomp.

De vorm van de schoepen om mijn 'tekening' is inderdaad een benadering. Ze moeten gebogen zijn en niet recht. Maar om mijn punt te kunnen maken is dat eigenlijk niet belangrijk.

Het probleem is dat er maar 1 c0 is waarvoor de relatieve snelheid w0 zal raken aan de schoep (hier is dan eigenlijk de raaklijn aan het begin van de schoep getekend). En dat is niet goed want in ons systeem zijn meer voorwaarden dan vrijheidsgraden.

c0 moet loodrecht staan op u0 en heeft voor een gegeven debiet een gegeven grote.

u0 ligt vast en zuiver bepaald door de aandrijving van de pomp.

w0 moet volgens de schoepen liggen.

Nu, constructie van w0 uitgaande van c0 en u0 geeft een w0 die niet voldoet aan de derde voorwaarde.

Daarvoor voeren we een begrip in als stootverlies. Het probleem is dat ik dit verlies niet in het plaatje kan laten passen.

Berichten: 2.746

Re: Stootverliezen bij centrifugaalpompen.

Een centrifugaalpomp is een voorbeeld van de familie van turbomachines.

Ik denk dat ik verder niet veel zinnigs kan antwoorden op je vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Stootverliezen bij centrifugaalpompen.

Wel, niet erg. Blijkt dat een vriend van mij een geniaal inzicht heeft gekregen, en op minder dan 24 van ons examen denk ik dat we blij mogen zijn.

In concreto komt het hier op neer.

De opvoerhoogte van een centrifugaalpomp wordt bepaald aan de buitenzijde van de schoepen. De snelheid van de schoepen (u) samen met de loodrechte snelheid die het debiet oplegt © en het feit dat de sleepsnelheid (w) nog altijd altijd volgens de schoepen ligt, legt dat dus alles vast. De effectieve eindsnelheid van het fluida is onafhankelijk van wat er voorafgaat (voor een gegeven debiet!!).

Dus, de snelheid van het fluida dat binnen treed in onze pomp, moeten we zelf niet meer leveren. Maar kunnen we ook niet meer leveren (of moeten we leveren zonder dat we er nu bij hebben). De axiale component wordt hier weer opgelegd door het debiet en daar kunnen we dus niet om heen. De extra snelheid om het fluida langs de schoepen te houden daarentegen is er ook, maar gebruiken we nergens meer. We zouden zelfs kunnen stellen dat we deze snelheid moeten realiseren met onze pomp zonder dat we er iets aan hebben (want de eindsnelheid is hier onafhankelijk van).

Het leveren van die energie is dus een nutteloze bezigheid die evenwel noodzakelijk is (zonder verstelbare schoepen, maar ik denk niet dat dit gedaan wordt.). We zouden het dus als weerstand kunnen aanschouwen ook al heeft het niet echt die vorm.

P.S. Dju, dat forum hier is echt groot geworden. Vroeger was het z'n klein ding, nu zitten er zelfs al universiteiten. Kudos @ admins.

Reageer