Springen naar inhoud

Fasenleer

• Log in om te kunnen reageren

Guido Versluis

Guido Versluis

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2009 - 10:59

Hola!,

heb s een vraagje want ik kom er niet uit..

ik moet de hoeveelheid N2 bepalen, verzadigd voor 50% met waterdamp, door een systeem

heb al doorgerekend dat er PER UUR 0,0314 mol water door het systeem gaat, maar ik snap m'n god niet hoe ik verder moet rekenen naar de totale hoeveelheid n2/h2o per uur door het systeem.

systeem specs:
22,8 graden Celcius
1 bar overdruk

kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2009 - 13:20

Zou je de volledige vraag eens kunnen posten?

Guido Versluis

Guido Versluis

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2009 - 13:33

het is geen vraag.. het is een practische opdracht en ik moet een systeem dimensioneren op een bepaalde flow van een N2/waterdamp mengsel.

ik denk dat ik al genoeg verteld heb.. ik heb zowiezo alleen de methode nodig om te bepalen hoeveel N2 in het mengsel zit bij een luchtvochtigheid van 50% (terwijl de totale hoeveelheid water 0,0314 mol bedraagt), bij 22,8 graden celcius en 2 BarA

ik schat dat ik met partiele drukken moet gaan werken maar ik kan geen aanknopingspunten vinden.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2009 - 13:57

zit er alleen N2 en water in je mengsel?
En hoe is die % gedefineerd? is dat een relatieve vochtigheid?

Guido Versluis

Guido Versluis

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2009 - 14:07

inderdaad, alleen N2 / H2O

en die 50% is inderdaad de relatieve luchtvochtigheid van het stikstofmengsel..

het gaat hem om een kleine nabootsing van lucht.. maar dan zonder zuurstof/CO2 en de kleinere inerten.

ik ben nu zelf bezig met de volgende formule te proberen en dan haakjes wegwerken..
pV=(na + nb)RT

aangezien je V kan splitsen in V-N2 en V-H20 want deze laatste heb je al aangezien je de hoeveelheid weet en dan via de gaswet door rekend naar de volume bij 2 bar. en n voor stikstof pak ik als een Volume gedeeld door molair gasvolume bij 2 bar en 295,8K

maar nu ga ik koffie drinken

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures