Springen naar inhoud

Florochroom - dye

• Log in om te kunnen reageren

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2009 - 12:54

Beste formuleden

Ben mijn cursus moleculaire celbiologie aan het leren en ik zit aan het hoofdstukje over fluorescentiemicroscopie. Ik ben ehter verward met het verschil tussen een Fluorochroom en een fluorescente dye. Wat is het verschil juist? Of is er helemaal geen verschil?

Groetjes
Liekeu

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2009 - 15:14

Ja, daar bestaat een hoop verwarring over en het onderscheid is niet zo heel duidelijk te maken. Linkje2 geeft bijvoorbeeld zowel GFP als SYBR als een fluorophore. Voor zover ik weet is onderstaande de gebruikelijke manier van onderscheid maken:

Fluorochromes: Non-radioactive labels that can emit fluorescence after excitation by light. Also known as fluorophores.
Een GFP is een voorbeeld van een fluorophore en SYBR-green is een voorbeeld van een dye (q-RT PCR).

Linkje1 en linkje2.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2009 - 15:56

Fluorochromes: Non-radioactive labels that can emit fluorescence after excitation by light. Also known as fluorophores.
Een GFP is een voorbeeld van een fluorophore en SYBR-green is een voorbeeld van een dye (q-RT PCR).

Linkje1 en linkje2.

Nu wil ik hier geen argumentum ad verecundiam van maken, maar zo heb ik het ook begrepen. Beiden zullen fluoresceren, er is alleen een verschil tussen een label en een dye.
"Meep meep meep." Beaker

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2009 - 16:15

Hallo

sorry voor het wat late antwoord. Idd ik was ook al op die sites terechtgekomen, maar vond ze niet zo duidelijk. ;)

Ondertussen heb ik al een andere gevonden, die me het verschil duidelijker gemaakt heeft: http://www.olympusfl...y/glossary.html

Fluorochrome - A natural or synthetic dye or molecule that is capable of exhibiting fluorescence. Fluorochromes (also termed fluorescent molecules, probes, or fluorescent dyes) are usually polynuclear heterocyclic molecules containing nitrogen, sulfur, and/or oxygen with delocalized electron systems and reactive moieties that enable the compounds to be attached to a biological species.

Fluorophore - The structural domain or specific region of a molecule that is capable of exhibiting fluorescence. Fluorophores are divided into two general classes, intrinsic and extrinsic. Intrinsic fluorophores are those that occur naturally in biological structures and other materials. Extrinsic fluorophores are added to a specimen that does not display the desired spectral (fluorescent) properties. In many cases, a fluorophore is composed of a smaller aromatic molecule (fluorochrome) attached through a chemical reaction or by absorption to a larger macromolecule. Typical examples include acridine orange intercalated between successive DNA base pairs, the fluorescein moiety in a conjugated protein or antibody, and the tetrapyrrole ring system in chlorophyll.

Het komt idd een beetje op hetzelfde neer :P. Een fluorochroom/foor zal zich hechten aan macromoleculen, en een dye zal denk ik minder specifiek zijn en hele macromoleculen kleuren. Als ik het goed snap.

Groetjes Liekeu

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures