[fysica] geluid, optica, interferentie, polarisatie en diffractie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[fysica] geluid, optica, interferentie, polarisatie en diffractie

Ik heb hier enkele vragen waar ik graag een antwoord op zou hebben:

1) (doppler-effect)

Een stilstaande voetgang ziet 2 ambulances waarvan de sirenes dezelfde frequentie hebben. 1 ambulance staat STIL op de plaats van een ongeluk, een andere rijdt de voetganger tegemoet. Wat hoort de voetganger?

2) (geluid)

Is het waar dat we slechts een supersone knal horen op het moment dat een vliegtuig door de geluidsbarrière breekt?

3) (geluid)

Een gitarist speelt een noot. Als we de trilling van de lucht vergelijking met de trilling van de snaar, hebben beide trillingen dan dezelfde frequentie en golflengte ?

4) (geluid)

Een orgelspeler speelt een noot op een orgel. De orgelpijpen zijn gevuld met heliumgas. Wat hoor je en waarom ?

5) (elektromagnetische golven)

Wanneer licht van het ene medium naar het andere overgaat, verandert dan de frequentie of de golflengte ? Wat verandert er nog ?

6) (elektromagnetische golven)

Hoe kun je weten dat licht een transversale golf is ? Leg uit.

7) (geometrische optica)

Is het mogelijk om een bolle, convergerende lens te maken waarvan de brandpuntsafstand veel kleiner is dan de kromtestraal?

8) (polarisatie)

Ik bevind me op een berg, het heeft net geregend en ik daal af met mijn fiets. Welke zonnebril zet ik op een gewone of een polaroid ?

9) (diffractie)

Je staat aan de ene kant van een berg en je vriend aan de andere kant van de berg. Je hebt voor je radiocommunicatie de keuze tussen lange-golf en korte-golf, wat kies je ?

10) (diffractie)

Om sterren waar te nemen worden er steeds grotere telescopen gebouwd.Wat zijn de redenen hiervoor ?

Kunnen jullie mij hierbij helpen aub ?

Dank bij voorbaat!

Berichten: 51

Re: [fysica] geluid, optica, interferentie, polarisatie en diffractie

Het is beter als je je eigen ideeën/gedachten er bij zet. Dan kunnen we zeggen waar je fout of goed zit en begrijp je het op het laatst beter...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] geluid, optica, interferentie, polarisatie en diffractie

Verplaatst naar huiswerk en zoals aristoteles al zegt, je toont best even wat je zelf al geprobeerd hebt of waar je vast zit.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: [fysica] geluid, optica, interferentie, polarisatie en diffractie

1) Zweving

2) ja denk ik

3) nee, hangt af van medium

4) weet ik niet

5) de snelheid waarmee de golf zich voortplant verandert.

6) polarisatie

7) f = R/2

8) polaroid, regenplassen weerkaatsen gepolariseerd licht.

9) lange-golf

10) euh.. de dichtsbijzijnde hebben we al zo dikwijls gezien.. (ik weet het niet)

Berichten: 2

Re: [fysica] geluid, optica, interferentie, polarisatie en diffractie

4) dacht ik staande golven in de pijp

5) brekeng vh licht en dus ook een afwijkende uitgaande hoek,indien de brekeningsindices verschillen

10) is iets met de vergroting van het beeld naar uw oculair denkik om verder te kunnen zien, maar dat zit ver!

Berichten: 4

Re: [fysica] geluid, optica, interferentie, polarisatie en diffractie

ok , dank u iedereen.. Keep it up ! Je mag er liefst ook bijzetten waarom dit zo is ..

vraag1: wat hoort de man , zwevingen? De golven van de stilstaande en aanstormende ambulance interfereren dus in niet in fase met elkaar ofzo?

vraag 2: is dit niet steeds hoorbaar voor de waarnemer wanneer een vliegtuig steeds aan een supersone snelheid voorbijvliegt ? Het vliegtuig haalt zijn geluid in waardoor de golffronten zich (als een conus) opstapelen en concentreren in 1 punt; de schokgolf? En is dit dus niet enkel mogelijk wanneer het vliegtuig door de geluidsmuur breekt, maar ook wanneer het in het algemeen een supersone snelheid heeft en een waarnemer voorbijvliegt ?

vraag 3: de trilling hangt af van het medium ? wat zou dan een antwoord zijn op deze vraag?



vraag4: omdat je staande golven hebt dankzij het helium gas hoor je niets ofzo? Niet duidelijk !meer info graag!

vraag5: dus de brekingsindex verandert (inval / uitvalshoek dus ook), de snelheid van de golf dus ook, en wat nu met de frequentie en de golflengte?

vraag6: is polarisatie het enige waardoor je kan verklaren dat licht een transversale golf is ?

vraag7: je zegt me, brandpuntsafstand = kromtestraal / 2, maar is dit nu mogelijk om dit soort lens te maken?



vraag 8 : is dit de enige verklaring waarom je voor een polaroid zou kiezen?

vraag9: lange golf omdat ..... ?

vraag 10: omdat je steeds grotere lenzen nodig hebt ? Wat nog ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [fysica] geluid, optica, interferentie, polarisatie en diffractie

Tamos schreef:ok , dank u iedereen.. Keep it up ! Je mag er liefst ook bijzetten waarom dit zo is ..

..//..

vraag4: omdat je staande golven hebt dankzij het helium gas hoor je niets ofzo? Niet duidelijk !meer info graag!
Laat ik dan duidelijk zijn: doe zelf ook eens wat ;) . We zijn hier geen huiswerkmachine.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer