Krachten deelbare moer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Krachten deelbare moer

Goedemorgen allemaal,

Na grondig googelen en mn boeken doorgebladerd te hebben kan ik nergens vinden hoe de krachten die afkomstig zijn van een spindel zich verdelen op een deelbare moer.

Het gaat hierbij om een hele simpele moer: eigenlijk een moer die precies door midden is gezaagd.

De krachten heb ik nodig om een onderdeel te ontwerpen die het uit elkaar gaan van de moerdelen tegen gaat.

Zelf heb ik alleen methodes gevonden om wrijvingskrachten e.d. uit te rekenen.

Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken?

De spindel is van trapeziumdraad (TR-12x3)

Groetjes,

Duncan

Berichten: 4

Re: Krachten deelbare moer

Schematische weergave:

Afbeelding

De moer zit zo vormgesloten, zodat deze alleen in 1 richting van de moer kan bewegen (x-richting)

Fmoer is de kracht die ik wil weten.

Nu ik dit zo zie lijkt mij dat Fmoer een moment gelijk aan M moet leveren, maar is dit niet te simpel gedacht?

Berichten: 4.502

Re: Krachten deelbare moer

Je zult in eerste instantie moeten weten hoeveel kracht de bout kan opnemen,de moer kan dan m.i. meer opnemen.

Wat bedoel je overigens met een deelbare moer,mijn reactie is gebaseerd op een normale moer in een staalkwaliteit als de bout zelf.

De bedoeling van het aandraaien kan tot doel hebben om een voorspanning te vormen en voor zover ik me kan herinnereren kun je dan aandraaien tot 70% van het berekende moment,dat de bout gaat opnemen.

Boutleveranciers geven soms bij objecten een aandraaimoment aan;monteurs moeten die waarde dan gebruiken met hun momentensleutel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Krachten deelbare moer

Dit komt van een aandrijving van een tafel of iets dergelijks?

Het "uiteengaan" van de moer is vrij beperkt, de meeste krachten zullen op de flanken van de draad komen, om de beweging in de langsrichting van de as door te geven. Ik zou deze als redelijk verwaarloosbaar beschouwen (een boutje van M5 zal hoogstwaarschijnlijk geen problemen hebben om de boel samen te houden).

Berichten: 4

Re: Krachten deelbare moer

het gaat om een metalen spindel die door een deelbare kunststof moer loopt. (onderdeel van een fruitpers)

Ik ben er nu wel uit: het geheel gezien als een blokje die op een hellend vlak staat en de normaalkracht die de moer op de spindel levert ontbinden in de x-richting.

Alleen weet ik nou niet hoe die kracht zich dan verdeeld over de moerdelen. Zouden beide delen dan de helft van de ontbonden kracht krijgen? Of werkt die kracht rondom de hele moer?

Bij een axiale belasting van 3000N op de spindel is de (totale) kracht in de x-richting op de moer ongeveer 800 N.

Reageer