[fysica]elektrodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica]elektrodynamica

Dag allen,

ik zit vast met de volgende twee oefeningen, hopelijk kan iemand me op weg helpen ?

1)

Afbeelding

Ik dacht het volgende, aangezien er totale symmetrie is, zal de stroom over beide takken gelijk zijn aan de Itot / 2 .

Maar hoe bereken je die potentialen ( spanningen ? ) van de punten?



2)


Afbeelding

gegeven: ' branden op normale lichtsterkte ' : dus Ulamp = 4V

: Plamp = 0,4W = U.I --> Ilamp = 0,1 A

: Ubron = 12V

gevraagd: spanning over R1 en R2 ?

Oplossing:

De totale stroom gaat gelijk zijn aan 0,2 A ( 2 lampen in parallel; hoofdstroom = som van de takstromen )

De spanning over de inwendige weerstand : U = I.R = 0,2 . 10 = 2 V

De spanning over de 2 parallel geschakelde lampen = 4V ( U1 = U2 )

De spanning over de lamp in serie met R2 = 4V

Nu weet ik echter niet hoe ik verder moet om de spanning over R1 en R2 te vinden.

Berichten: 2.746

Re: [fysica]elektrodynamica

Dat derde lampje moet ook met juiste sterkte branden, je weet dus welke stroom er door R2 moet.

Voor de eerste vraag zou je met knoopspanningen kunnen werken, je kent de stroom door de weerstanden, dus ook het spanningsverschil over een weerstand ...

Berichten: 217

Re: [fysica]elektrodynamica

Dus

1ste vraag:

in punt A is de spanning gelijk aan: Ua = I.R = 240.10^-3 A . 100 ohm = 24V

in punt B is de spanning gelijk aan: Ub = I.R = 240.10^-3 . 200 ohm = 48V

potentiaalverschil tussen de 2 is: Ub - Ua = 24V ?

2de vraag:

Door het 3de lampje gaat dus ook een stroom van 0,1 A, deze lamp staat in serie met R2

dus door R2 gaat ook 0,1 A. Maar met enkel de stroom zie ik niet hoe ik de spanning moet berekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica]elektrodynamica

Opgave 1: correct

Opgave 2: gegeven is dat de bronspanning 12V is. Je hebt berekend dat het spanningsverlies over de inwendige weerstand 2V is. Blijft over?

Spanning over linker lampen = 4V

Spanning over rechter lamp = 4V

Blijft over voor R2?

Berichten: 217

Re: [fysica]elektrodynamica

klazon schreef:Opgave 1: correct

Opgave 2: gegeven is dat de bronspanning 12V is. Je hebt berekend dat het spanningsverlies over de inwendige weerstand 2V is. Blijft over?

Spanning over linker lampen = 4V

Spanning over rechter lamp = 4V

Blijft over voor R2?
ok, k'denk dat ik het snap, k'zal het eens met mijn eigen woorden trachten uit te leggen.

--> Stel we beschouwen de 2 parallel geschakelde lampen als element 1, de parallelschakeling met de 2 weerstanden en de lamp als element 2.

--> Deze 2 elementen staan in serie geschakeld met de spanningsbron, bij serie weten we dat er een deling van de spanning optreedt: de bronspanning is gelijk aan de som van de afzonderlijke spanningen over de elementen.

--> we 'verliezen' 2V aan de inwendige weerstand, over element 1 staat er 4V, dan moet er over element 2 6V komen te staan.

--> element 2 bestaat uit een parallel schakeling, we weten dat bij parallelschakelingen de spanning over te takken gelijk is aan de spanning over het totale element. Over elke tak moet dus 6V staan.

--> De tak met de lamp: R1 moet 2 V hebben, want de lamp heeft 4V

--> De tak met R2: R2 moet ook 6V hebben.

Klopt dit een beetje ;) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica]elektrodynamica

ceetn schreef:--> De tak met de lamp: R1 moet 2 V hebben, want de lamp heeft 4V

--> De tak met R2: R2 moet ook 6V hebben.

Klopt dit een beetje ;) ?
redenering klopt, maar volgens mij draai je de nummers van de weerstanden om. Ik lees in de tekening de bovenste onbekende weerstand als R1, en de onderste in serie met het lampje als R2.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [fysica]elektrodynamica

redenering klopt, maar volgens mij draai je de nummers van de weerstanden om. Ik lees in de tekening de bovenste onbekende weerstand als R1, en de onderste in serie met het lampje als R2.
Inderdaad de weerstanden, omgewisseld ;)

Bedankt voor de bevestiging !

Reageer