Bliksemen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Bliksemen

Waarom kan het licht een ogenblik uitgaan als het bliksemt?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bliksemen

Dan slaat de bliksem in een hoogspanningsmast, waardoor er schakelaars worden omgezet.
lightning.png
lightning.png (78.16 KiB) 762 keer bekeken
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Bliksemen

@Kotje:

Kun je wat elementaire details vermelden, zoals hoe vaak je dat hebt meegemaakt, of het knipperen van de lampen samenvalt met de opeenvolgende bliksemflitsen, wat ongeveer het tijdsverschil is tussen bliksem en donder, en of het om oude elektriciteitsvoorzieningen gaat?

Ik heb het nog nooit meegemaakt, lampgeknipper doet me meer denken aan horrorfilms met krakende trappen en noodweer, als aanwijzing dat het gevaarlijk wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Bliksemen

Ik meen dat Bart in de juiste richting zit. De bliksem valt graag op hoogspanningslijnen. Dan komt er een veiligheidssysteem in werking waardoor de grote overtollige stroom wordt afgeleid naar de grond. Anders zouden er veel tv's,pc's,... sneuvelen. Natuurlijk wordt door het beveiligheidssysteem ook de goede stroom afgeleid naar de grond. Vandaar knipperen van de lichten.

@skien

Even wachten tot het onweert en dan geluk hebben dat ge op de juiste plaats woont.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bliksemen

Dan slaat de bliksem in een hoogspanningsmast, waardoor er schakelaars worden omgezet.
Dan zou ik wel eens willen weten wat voor mechanisme daarachter zit. Hoogspanningsmasten zijn over het algemeen degelijk geaard, dus een inslag op de mast doet helemaal niks.

Ik heb 37 jaar bij een elektricieitsbedrijf gewerkt, maar dit heb ik nog nooit gehoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Bliksemen

Ik meen dat Bart in de juiste richting zit. De bliksem valt graag op hoogspanningslijnen. Dan komt er een veiligheidssysteem in werking waardoor de grote overtollige stroom wordt afgeleid naar de grond. Anders zouden er veel tv's,pc's,... sneuvelen. Natuurlijk wordt door het beveiligheidssysteem ook de goede stroom afgeleid naar de grond. Vandaar knipperen van de lichten.
Als je geen herinnering hebt dat het lampgeknipper samenviel met een nabije bliksem (synchroon met flits en acute harde knal) dan zal het waarschijnlijk wel een verre blikseminslag geweest zijn, waarbij de hele buurt hetzelfde lampgeknipper heeft meegemaakt.

Als de lampen in de hele buurt ervan knipperen, dan zou ik niet zo gerust zijn op al die tv's en pc's.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bliksemen

klazon schreef:Dan zou ik wel eens willen weten wat voor mechanisme daarachter zit. Hoogspanningsmasten zijn over het algemeen degelijk geaard, dus een inslag op de mast doet helemaal niks.

Ik heb 37 jaar bij een elektricieitsbedrijf gewerkt, maar dit heb ik nog nooit gehoord.


Misschien alleen als de bliksem de kabel direct raakt (zoals in bovenstaand plaatje)?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bliksemen

Ja, als de bliksem in de stroomvoerende draden slaat, dan gooit de beveiliging die hele lijn plat.

En dat zou inderdaad in het hele land zichtbaar kunnen zijn aan de verlichting.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Bliksemen

Dan slaat de bliksem in een hoogspanningsmast, waardoor er schakelaars worden omgezet.


Zoals Klazon hieronder aangeeft, worden er geen schakelaars omgezet, dat er helemaal niets gebeurt is eigenlijk ook niet waar en dat weet Klazon ook wel: De masten zijn degelijk geaard, en aangezien de energie de weg van de minste weerstand volgt, wordt deze zonder schade aan te brengen naar aarde afgevoerd.

Natuurkundig is dit natuurlijk niet helemaal juist, omdat bliksem van beneden naar boven gaat, maar dat is weer een hele andere discussie...

Berichten: 388

Re: Bliksemen

chablis schreef:Zoals Klazon hieronder aangeeft, worden er geen schakelaars omgezet, dat er helemaal niets gebeurt is eigenlijk ook niet waar en dat weet Klazon ook wel: De masten zijn degelijk geaard, en aangezien de energie de weg van de minste weerstand volgt, wordt deze zonder schade aan te brengen naar aarde afgevoerd.

Natuurkundig is dit natuurlijk niet helemaal juist, omdat bliksem van beneden naar boven gaat, maar dat is weer een hele andere discussie...
Als je het dan toch natuurkundig juist wil doen moet je ook zeggen dat de energieverplaatsing verdeeld wordt omgekeerd evenredig met de weerstand en niet stellen dat de energieverplaatsing de weg met de minste weerstand verkiest. De weg met de minste weerstand zal de meeste energieverplaatsing voor zijn rekening nemen, maar de overige wegen verplaatsen ook (hetzij significant minder) energie.

Reageer