Politieke verkiezingen, andere manier van stemmen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Politieke verkiezingen, andere manier van stemmen

Ik denk niet dat het probleem ligt in de kloof tussen laag en hoog opgeleid. Wat de complexiteit betreft geven politici door hun beslissingen er blijk van, dat zij die zelf niet eens enigszins kunnen inschatten.
De wet van onbedoelde ongewenste consequenties.
In de economie zijn de problemen zó complex, dan geen enkele econoom ze begrijpt.
Met als kanttekening dat we de economie wel degelijk zelf zo gemaakt hebben.
Elke econoom met een onderbouwde verklaring heeft recht van spreken. Zo gaat het ook in de politiek. Als je je mening kunt verdedigen, dan heb je recht van spreken. Het opleidingsniveau heeft daarbij niet zo'n grote betekenis. Een voetbaltrainer hoeft ook niet hoogopgeleid te zijn om de complexe chaos van een voetbalwedstrijd te analyseren.
Het ging mij meer op de aard van de opleiding, de inhoud.
Basisinkomen en minimumloon. Hm. Misschien dan ook maar topinkomen en maximumloon. Ik denk dat het beter is te sturen met belastingen. Een belastingstelsel waarbij het belastingpercentage afneemt naarmate het inkomen geringer is. Als een laag inkomen vrijwel niet belast wordt, krijgt de werknemer een fatsoenlijk inkomen en hoeft de werkgever weinig belasting af te dragen.
Een eenvoudig progressief stelsel dan maar, bijvoorbeeld de eerste 8000 is belastingvrij, daarna lineair of geometrisch oplopend naar 100% voor het gedeelte van het inkomen boven 8 miljoen? Indien het basisinkomen dan ook 8000 pp zou zijn (667 euro/maand, netto) dan kom je een heel eind. Mogelijk dat men dan de basis zorgverzekering ook gratis zou moeten maken? Je hoeft dan slechts voor de aanvullende verzekering betalen.

Wellicht aangevuld met als regel dat in elke onderneming met een eigen rechtspersoonlijkheid (NV, BV) het maximum uurloon maximaal 10x het uurloon van de laagst betaalde medewerker mag zijn, overtreding van deze regel betekend dat het bedrijf verplicht wordt om elke werknemer proportioneel aan te vullen zodat de bedragen weer kloppen. ;)
Zeer lucratief voor werknemers om laag opgeleiden in dienst te nemen.
Ik betwijfel het, laag opgeleiden kunnen niet al het werk doen.

Toch vind ik dat het minimumloon (effectief een verbod op alle werkzaamheden die minder dan dit bedrag per uur opleveren) moet worden afgeschaft, met een basisinkomen voor iedereen kunnen mensen zich veel goedkoper aanbieden en met eenmaal de voet tussen de deur kan men opklimmen, vooral als bovenstaande 10x-regel geldt.
Bovendien vermeerdert dit aanzienlijk de kans van slagen voor mensen die een eigen bedrijfje willen starten.
Juist een basisinkomen zo daar erg handig voor zijn.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer