Springen naar inhoud

parenchymcellen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 16 juni 2005 - 17:07

Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan maar kan er nog steeds niet echt aan uit.

Voor hetgeen ik berepen heb zijn het de essentiŽle elementen van een orgaan :shock: Wat bedoelt men dan als men van de lever-parenchymcellen spreekt...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 17 juni 2005 - 02:50

Parenchymcellen komen alleen in planten voor. Planten hebben drie organen, de wortels, de stengel en de bladeren. Hier komt ploŽm (organische sapstroming) en xyleem (anorganische sapstroming) in voor, de vervoerskanalen. Deze bevinden zich in de plant. De rest van de plant wordt, gemakkelijk gezecht, opgevuld door parenchymcellen en sklerenchymcellen. Deze cellen zorgen voor de stevigheid van de plant. Daarom zijn deze dus zo onmisbaar voor het orgaan.

Ik weet er vast nog wat meer boeiends over te vertellen, maar dan moet ik even mijn boeken pakken, maar dit is het globale idee.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2005 - 14:19

Buiten de plantenanatomie spreekt men ook in de dierlijke anatomie van parenchym, maar dan is de betekenis inderdaad de essentiŽle elementen van een orgaan. Bij de lever zijn dat dus de cellen die de leverfuncties uitvoeren; dus alles behalve bindweefsel en ander steunweefsel dat alleen voor de vorm en stevigheid dient.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures