Chemisch evenwicht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 43

Chemisch evenwicht

Oké, even uitleggen wat en waarom: ik maak altijd samenvattingen om de stof voor mijn scheikunde proefwerken beter te leren, maar nu loop ik een beetje vast. Het hoofdstuk waar ik mee bezig ben is CHEMISCH EVENWICHT en gaat over evenwicht van bepaalde stoffen (bijvoorbeeld NO2 en N2O4, die in een bepaalde verhouding zijn bij een bepaalde temperatuur). Nu wil ik graag een voorbeeld van een chemisch evenwicht dat je dagelijks tegen komt, maar kan er geen vinden. Weet iemand van jullie een leuk voorbeeld dat het onderwerp kan verduidelijken zonder het ongelofelijk moeilijk te maken?
"Ha ha ha... hun zijn wel dom :)"

"Wiskunde is leuker als je denkt"

Berichten: 2.746

Re: Chemisch evenwicht

in een (gesloten) fles spuitwater:
\(CO_2+H_20 \leftrightarrow H_2CO_3\)

Berichten: 111

Re: Chemisch evenwicht

ik weet niet of je al iets over zuren en basen hebt gehad, maar dat is ook een evenwicht:
\(2H_20 \leftrightarrow H_3O + OH \)


ik weet niet hoe ik de ladingen moet weergeven, maar die is bij h30 1+ en bij OH -1 ;)

Berichten: 8.614

Re: Chemisch evenwicht

ik weet niet hoe ik de ladingen moet weergeven, maar die is bij h30 1+ en bij OH -1 ;)
\(\mbox{H_3}\mbox{O^+}\)
en
\(\mbox{OH^-}\)
.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 817

Re: Chemisch evenwicht

de voorbeelden die gegeven worden zijn inderdaag dagdagelijks, en zelfs levensnoodzakelijk.

het evenwicht in het voorbeeld van stoker is ook de reactie die de pH van ons bloed regelt (buffersysteem). Alleen zit daar nog de tussenstap bij van HCO3-.

Buffers (een zwak zuur en zijn geconjungeerde base) zijn de meest voorkomende chemische evenwichten.

Maar toch nog even duidelijk maken dat een evenwicht niet per se zuur-basisch moet zijn.

Bv: de reactie 3H2 + N2 <-> 2NH3 is een voorbeeld.

Hoewel ammoniak een base is in waterig midden, is dit een redoxreactie, en geen zuurbase reactie.

Ook niet te vergeten zijn evenwichten die voorkomen bij bijvoorbeeld zouten in oplossing en verzadigde oplossingen.

Als een zout neerslaat wilt het zeggen dat er meer van die stof is dan er kan opgelost worden in het medium.

Maar toch is er een constante wisselwerking tussen moleculen die oplossen, en anderen die tegelijkertijd neerslaan. Ook dit zijn chemische evenwichten.

Dus de voorbeelden die gegeven zijn, zijn zeker juist! maar chemische evenwichten beperken zich niet tot enkel en alleen de zuur-base systemen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer