Springen naar inhoud

[chemie] organische synthese

• Log in om te kunnen reageren

Nagare

Nagare

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2009 - 19:32

Ik heb twee vraagjes voor jullie, beide van dezelfde aard, wat betreft organische synthese

1) Bereid uit verbindingen met maximum 5 C-atomen: 5-hydroxy-4-methyl-3-heptanon
2) Bereid uit aceton: 2,3-dimethyl-2-butanol

Over 1: ik weet dat hier de cruciale stap de aldolcondensatie gaat zijn, maar ik ben een beetje in de war door de functionele/alkyl-groepen die erop geplaatst zijn... Welke stappen moet je ondernemen om daar aan te geraken?

Over 2: aangezien we nog maar 1 les (en dat was ong. 20 min ofzo...) over organische synthese hebben gehad, ben ik hier nog niet zo in thuis en heb om eerlijk te zijn niet direct een idee voor deze oefening.

Alvast bedankt voor de hulp.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juni 2009 - 19:48

Over de eerste opgave heb ik het even niet, omdat ik niet zo bekend ben met aldolcondensatie (zonder lukt het misschien ook).

Wat de tweede opgave betreft: schrijf alvast eens de structuurformules van je begin- en eindproduct, zodat je wat overzicht krijgt. Het eerste wat je opvalt (of zou moeten opvallen) is het feit dat je een aantal koolstofatomen tekort komt. Dit kan je eventueel oplossen door een reactie met een grignardreagens. Verder ontstaan ketonen door de oxidatie van alcoholen, dus om van aceton terug naar een alcohol te gaan, kun je een reductie uitvoeren.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2009 - 20:52

Eerste: kijk eens naar 3-pentanon en propanal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures