Bestaat een foton voor zichzelf?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Bestaat een foton voor zichzelf?

Ik bedacht me onder mn tentamen speciale relativiteits-theorie het volgende:

Als een raket met een hoge snelheid naar een of andere planeet reist, duurt de reis korter dan een waarnemer in rust meet. Naarmate de snelheid van de raket groter wordt (en dus meer naar de lichtsnelheid nadert) duurt de reis ook korter.

In het limiet dat de raket even snel gaat als licht, zou de reis dus überhaupt geen tijd kosten. Dus ook een foton die van de aarde naar een verre planeet reist bestaat eigenlijk niet: hij vertrekt op hetzelfde moment als waarop hij aankomt en dissipeert ofzo.

Vraag: is dit correct, dat een foton voor zichzelf niet bestaat?

Vraag: zijn er dan wel fotonen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bestaat een foton voor zichzelf?

volgens mij als je met lichtrijst dan verbruik je(voor je zelf) geen tijd om ergens te komen.

en ben je overal.(daarom kun je ook niet met lichtsnelheid reizen rijzen)

als dit klopt(wat ik denk dat het doet) hoe komt het dan dat een foton niet overal is?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Bestaat een foton voor zichzelf?

Ik geloof dat je niet zomaar op die manier over het limietgeval kunt spreken, want een foton is volgens mij geen geldig inertiaalstelsel.

Maar dan nog is het allemaal relatief: voor ons staat voor een foton de tijd stil. Maar omgekeerd ook! Voor zichzelf bestaat iets altijd, en duurt iets altijd even lang. Een foton doet er voor zichzelf 8 minuten over om van de zon naar de aarde te komen, en gedurende die tijd staan wij voor dat foton stil.

En wij zien een foton er (in onze tijd) 8 minuten over doen om die afstand af te leggen, en voor ons is het foton niet ouder geworden.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 187

Re: Bestaat een foton voor zichzelf?

ik denk (simpel denkend) dat er heus wel 'tijd' nodig is om te reizen.. (zie de formule t = x/v). Hier komt dan denk ik wel die limietregeling aan te pas dan..

maar over fotonen gesproken... verminderen die na verloop van tijd, als ze bv planeten voorbij gaan (zwaartekracht..) snelheid??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bestaat een foton voor zichzelf?

volgens mij worden ze gekromt door massa . maar daar was een andere draad over.

En als je met lichtsnelheid rijst dan ben je er echt in " no time"

dat is het gevolg van een constante lichtsnelheid. nergens van afhankelijk is(ja vast wel ergens van afhankelijk maar niet iets waar wij ze aan kunnen sleutelen)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Bestaat een foton voor zichzelf?

maar over fotonen gesproken... verminderen die na verloop van tijd, als ze bv planeten voorbij gaan (zwaartekracht..) snelheid??
Ze veranderen van richting, maar niet van snelheid. In vacuüm gaat licht altijd 3x108 m/s.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Bestaat een foton voor zichzelf?

Daar een foton met de lichtsnelheid reist, is het voor zichzelf tegelijkertijd op alle plaatsen, bestaat het niet. De tijdsinterval tussen onstaan en verdwijnen is letterlijk nul.

Berichten: 1.404

Re: Bestaat een foton voor zichzelf?

Daar een foton met de lichtsnelheid reist, is het voor zichzelf tegelijkertijd op alle plaatsen, bestaat het niet. De tijdsinterval tussen onstaan en verdwijnen is letterlijk nul.


Een correcte analyse; alleen de conclusie dat het niet bestaat is te vlug getrokken.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Bestaat een foton voor zichzelf?

Een foton doet er voor zichzelf 8 minuten over om van de zon naar de aarde te komen, en gedurende die tijd staan wij voor dat foton stil.


Is dit zo? En hoe zit het dan met tijd-dilatatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Bestaat een foton voor zichzelf?

Rogier schreef:Een foton doet er voor zichzelf 8 minuten over om van de zon naar de aarde te komen, en gedurende die tijd staan wij voor dat foton stil.


Is dit zo? En hoe zit het dan met tijd-dilatatie?


Als je de snelheid van een foton invult in de vergelijkingen zien we dat in het inertiaalstelsel van een foton er geen tijdsverschil is tussen het ontstaan en verdwijnen van het foton.

Reageer