[scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Ik heb een vraag die ik moet maken maar waar ik het antwoord niet op kan vinden:

Uit welke bouwstenen (scheikundige elementen) bestaan planten en dieren?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Koolhydraten, eiwitten (aminozuren), nucleïnezuren, lipiden.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Dat zijn geen elementen. Bovendien komt deze vraag hier ook al aan bod.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Dat zijn geen elementen. Bovendien komt deze vraag hier ook al aan bod.


Maar wel de bouwstenen. Elementen stond tussen haakjes dus wist ik niet zeker wat nu net de bedoeling was. De vraag werd trouwens in het huiswerktopic ook meermaals gepost. Naar Dianne toe: Dat is nergens voor nodig.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Geen beschuldiging hoor, gewoon een opmerking.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Er zijn nog bouwstenen: terpenen, steroïden, apatiet, elektrolyten, prostaglandines, vitamines...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Goed, dit is een klassiek geval 'als je het goede antwoord wil hebben, moet je de goede vraag stellen'.

Kan je nog eens proberen duidelijk te maken op welke vraag je precies een antwoord wil hebben?

Als je een volledige lijst zoekt met alle elementen die voorkomen in een menselijk lichaam, kan je net zo goed de meerderheid van het periodiek systeem opschrijven. Ze komen bijna allemaal wel voor.

Nogmaals: wat is precies je vraag?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Zo staat die vraag in mijn boek.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Dan is je boek prut ;)

Welke elementen? Het lijstje 'welke niet' is korter zou ik zeggen. Er zijn sporen van zó veel elementen te vinden in een mens en plant.

De basis lijkt me al genoemd: koolstof, stikstof, etc.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Dan kun je misschien de vraag beantwoorden: welke elementen zijn functioneel in het menselijk lichaam?

Al kan je natuurlijk stellen dat lood functioneel is in het kapot maken van zenuwen en uranium functioneel in het kapot maken van alles...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Nou moet ik zeggen dat ik bang ben dat de lijst nog niet voldoende overzichtelijk is als je dat criterium gebruikt. Er zijn zat enzymen die vrij ongebruikelijke cofactoren gebruiken (die een gemiddelde scholier niet verzint). Kobalt bijvoorbeeld. Er zijn genoeg elementen die je bijna niet kan terugvinden, maar die wel ontzettend belangrijk kunnen zijn.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] scheikundige elementen planten en dieren?

Voor zover ik weet zijn de fysiologische functies in de mens van de volgende elementen bewezen (ze zijn dus noodzakelijk voor overleven):

H, C, N, O, Na, Mg, Cr, Fe, Co, Cu, Zn, Mn, P, S, Cl, K, Ca, Mo, Se, I

H, C, N en O zijn zowat overal aanwezig. Na, Mg, K, Ca en Cl zijn elektrolyten en co-factoren in bepaalde enzymen. Ca is een deel van bot. Cr, Fe, Co, Cu, Zn, Mn en Mo zijn ook co-factoren. P speelt een rol in talloze enzymregelingsreacties, in het energiemetabolisme (ATP), in het skelet en in nucleïnezuren. S maakt deel uit van sommige vitamines en aminozuren. Se maakt deel uit van een ongewoon aminozuur en I is een deel van twee belangrijke hormonen.

Anderen kunnen wel een rol spelen, maar deze rol is dan (nog) niet bekend.

Reageer