[natuurkunde] sterkteleervraagje ivm toets.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 41

[natuurkunde] sterkteleervraagje ivm toets.

Beste mensen, wederom aan het leren voor een toets die al spoedig is. Ik loop echter tegen hele flauwe dingen aan, ik kom er niet uit en heb geen les meer voor die tijd; hopelijk kunnen jullie mij wat verlichten.

Ik zal even een afbeelding erbij doen:

Afbeelding

Deze balk moet in evenwicht zijn en de momenten tov Ra en Rb moeten uitgerekend worden......

Nu kom ik uit op 5,75 tov a en 2,25 tov b. Owja, ik heb ipv Kgf gewoon een 3 genomen voor de 300, een 4 voor de 400 enz.

Mijn boerenverstand zegt echter; er rust 10 aan de bovenkant op de balk en er wordt met 3 omhoog geduwt; er zit dus 7 verschil tussen......en ik kom met 2,25 en 5,75 uit op 8.......dat klopt niet!

Wij moeten de formule gebruiken; Mra+Mrb+Mf1+Mf2+Mf3=0

Zit ik nu wel of niet op de goede weg? Ik hoop dat ik goed zit, dan kan ik verder namelijk, ik heb nog veeeeel meer te leren en als ik de basis al niet goed, heb, wordt het lastig.

Alvast bedankt mensen!

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] sterkteleervraagje ivm toets.

4Rb + 3*1= 4*2+6*3 => Rb=5.75

4Ra + 3*3 = 4*2 + 6*1 => Ra=1.25
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] sterkteleervraagje ivm toets.

Ah, gelukkig, enorm bedankt!

Ik had van punt b uitgaande, de arm van de 4Kn op 3 meter gezet; niet goed opgelet dus!

Ik schaam me al dat ik deze relatief makkelijke stof niet zo behap, nu helemaal!

Hopelijk mag de topic nog even open blijven? Ik moet nog heel veel meer leren voor dinsdag en zal vast nog wat gerelateerde vragen hebben.

Bedankt Dirk!!

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] sterkteleervraagje ivm toets.

Ben ik weer beste mensen, klaar met werk, gelijk de boeken in en na twee berekeningen het volgende probleem tegengekomen....... ik heb werkelijk waar geen idee waar ik moet beginnen....... ;)

Wij "moeten" dus werken met de Mra+Mrb+Mf1=0 methode. Als iemand mij uitleg wilt geven, wil je dan alsjeblieft deze methode ook gebruiken? Ik snap er al zo weinig van en heb nog zoveel te leren :P

Het gaat om dit: Afbeelding

Probleem is; wij hebben tot nu toe geleerd met twee steunpunten....dit zijn er drie EN hij scharniert ook nog eens.....

Ik heb geen flauw benul hoe ik dat aan moet pakken om eerlijk te zijn.

Kan en wil iemand mij helpen hiermee alsjeblieft??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] sterkteleervraagje ivm toets.

Ik vermoed dat je dit eerst over de as vooraan en de hoofdas achteraan moet verdelen. Dan kan je de hoofdas achteraan in twee splitsen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] sterkteleervraagje ivm toets.

Okee, ben ik mee bezig geweest en ik kom uit op de punten A en D in dit geval, deze twee heb ik dus gewoon gepakt om uit te rekenen. Ik heb op punt A: 63.56Kn en op D: 41.44Kn wat dan weer mooi uitkomt op 105Kn tesamen; het gewicht van de auto met lading. Tot nu toe gaat het (denk ik) goed.......

Maar......moet ik die 41,44Kn nu gewoon door twee delen? Is het zo eenvoudig dan?

Reageer