Servomotor of stappenmotor of eletromotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Servomotor of stappenmotor of eletromotor

goedenavond iedereen

Ik snap er nix meer van. Ik heb een motortje liggen die gebruikt wordt om een kraan te bedienen van een verwarmingselement( centrale verwarming) door in en uit te gaan sluit hij af of niet.

op dit motortje staan er gegevens op onderandere 24V nu wou ik weten of dit 24V gelijkstroom of wisselstroom is.

Daarom ben ik gaan zoeken op het net naar de werking van stappenmotor, servomotor en elektromotor. Na al deze informatie te hebben gelezen ben ik helemaal mijn kluts kwijt. kan iemand mij een korte uitleg geven in de verschillen tussen deze motoren en met welk soort motor heb ik nu te maken en is dit wissel of gelijkspanning (24V)

Alvast bedankt voor de reacties

grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Servomotor of stappenmotor of eletromotor

Ik zal een poging doen (aanvang):

Een servomotor is een speciaal soort elektromotor. Een servomotor heeft de volgende eigenschappen:

- Een groot snelheidsbereik. Rechtsom en linksomdraaiend en stil staan (ook bij stilstaan zal een servomotor een koppel leveren wat een groot verschil is ten opzichte van een 'gewone' elektromotor.

- Een groot koppelbereik in beide draairichtingen.

- Een nauwkeurige snelheid en koppel.

- Een hoge dynamische performance (hier gaat het om versnelling)

Verder worden servomotoren ingedeeld in AC en DC (wissel en gelijkstroom) en binnen die groepen heb je dan weer brushed en brushless (de ene is met koolborstel die het anker van stroom voorzien en de andere types zijn anders geconstrueerd waardoor ze zonder koolborstels werken).

Vooral de brushless servomotoren hebben een enorme vlucht genomen en worden gebruikt in de meeste regeltoepassingen.

De stappenmotor is een speciale brushless DC motor, waarbij de motor stap voor stap te regelen is. Nadeel van stappenmotoren is hun snelheid en maximale toerental (er zijn nog wel meer nadelen) Voordeel is dat je in principe geen encoder nodig hebt om je as positie of toerental te bepalen en hij levert een hoog koppel bij snelheid 0.

Hoe je nu herkent wat voor een soort motor je hebt is moeilijk te zeggen. Bij een stappenmotor zijn er over het algemeen 3 of meer aanluitingen afhankelijk van het type. Maar als je een gewone brushless DC motor hebt met ingebouwde encoder dan heb je ook al gauw meerdere aansluitingen. Daar komt bij dat als je aan de as van een stappenmotor draait, je de stapjes 'voelt'.

By the way, met een encoder kun je de as-positie en het toerental bepalen.

Meten zal je niet veel helpen, of je moet een scoop ter beschikking hebben. Veel DC motoren worden met puls-breedte modulatie aangestuurd, waarbij de aansluitspanning blokvormig is.

Beste manier om te bepalen met wat voor een motor je te maken hebt is door de gegevens van de fabrikant op te zoeken. Meeste fabrikanten hebben deze gegevens wel op internet staan en is het een kwestie van het motornummer op te zoeken.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 202

Re: Servomotor of stappenmotor of eletromotor

Mogelijk heb je te doen met een kraan welke met een was-element (zoals in thermostaatkranen) is uitgerust.

De "motor" is hier dan niets anders dan een verwarmingselementje. Gelijk- of wisselstroom maakt dan niet zoveel uit, het gaat slechts om het gedissipeerd vermogen.

Zulke kranen kun je gebruiken om ruimtes af te koppelen in een CV-systeem welke voor meerdere ruimtes 1 centrale thermostaat heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Servomotor of stappenmotor of eletromotor

Kaspace schreef:Mogelijk heb je te doen met een kraan welke met een was-element (zoals in thermostaatkranen) is uitgerust.

De "motor" is hier dan niets anders dan een verwarmingselementje. Gelijk- of wisselstroom maakt dan niet zoveel uit, het gaat slechts om het gedissipeerd vermogen.

Zulke kranen kun je gebruiken om ruimtes af te koppelen in een CV-systeem welke voor meerdere ruimtes 1 centrale thermostaat heeft.
Ik denk dat we het hier over iets heel anders hebben. Dit is een thermostaatkraan en die heeft geen verwarmingselementje, maar reageert op warmte, net als een bi-metaal.

Ik vermoed dat Nellen geen motortje heeft, maar een klep, of afsluiter (tenzij het een regelkraan is, die meer doet dan open of dichtgaan). Oftewel een magneetklep, een soort relais. Waarschijnlijk is die bedoeld voor wisselstroom, maar als het uit een modern apparaat komt, kan het net zo goed gelijkstroom zijn. In feite kan het allebei, met dezelfde klep, maar dan moet je voor DC een lagere spanning gebruiken, anders brandt hij door.

Ik weet niet wat je ermee wilt, maar begin voor de zekerheid met wisselstroom. Staat er behalve spanning, ook een stroomwaarde op, dan is het heel makkelijk, want dan reken je het zo uit.

Overigens begrijp ik
Ik heb een motortje liggen die gebruikt wordt om een kraan te bedienen van een verwarmingselement


niet zo goed....

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Servomotor of stappenmotor of eletromotor

fotootje? het is nogal moeilijk om met de beschikbare informatie te weten wat het is.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 388

Re: Servomotor of stappenmotor of eletromotor

Ik ken systemen uit de CV-wereld waarbij een klep aangedreven wordt door een motortje. Het is in feite een gewone
Ik zal een poging doen (aanvang):

Een servomotor is een speciaal soort elektromotor. Een servomotor heeft de volgende eigenschappen:

- Een groot snelheidsbereik. Rechtsom en linksomdraaiend en stil staan (ook bij stilstaan zal een servomotor een koppel leveren wat een groot verschil is ten opzichte van een 'gewone' elektromotor.

- Een groot koppelbereik in beide draairichtingen.

- Een nauwkeurige snelheid en koppel.

- Een hoge dynamische performance (hier gaat het om versnelling)
Mag ik even flauw doen? ;)

In principe is een servomotor "gewoon een motor" waarop een terugkoppeling zit zodat snelheid en/of positie gelezen kunnen worden door de controller. In de praktijk worden meestal speciale slanke motoren gebruikt omwille van de hoge dynamic en andere eigenschappen hierboven beschreven. Maar in principe is het mogelijk een gewone asynchrone motor als servomotor te gebruiken mits je natuurlijk niet de hoge eisen stelt zoals bv in de robotica.

Reageer