Springen naar inhoud

[wiskunde] ontmoetingsplaats bij verschillende snelheden

• Log in om te kunnen reageren

vladivosko

vladivosko

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2009 - 11:17

Ik zit al een paar dagen te proberen de volgende oefening op te lossen, waarschijnlijk is het heel simpel maar ik vind er niets van terug.

het betreft het volgende:

Een trein rijdt van a naar b tegen 300 km/h
de afstand a-b is 225 km

Een tweede trein vertrekt hetzelfde moment vanuit punt c naar punt b, punt c ligt op de as a-b en ligt 100 km van punt a verwijdert (en dus 125 km van punt b). De snelheid van deze trein is 120 km/h.

wie kan me hierin helpen om dit op te lossen?????? (ik ben overtuigd dat het een makkelijke vraag is, maar ik kom er gewoon niet uit)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2009 - 12:03

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2009 - 12:54

Je kan de afstand in functie van de tijd schrijven:

x(t) = x0 + v*t
Je hebt dus een functie voor je 1ste trein (waar het makkelijk is als je x0 = 0 neemt) en een functie voor je 2de trein, die wel een x0 en een andere v heeft.

Als je stelt dat ze op dezelfde plaats zijn kan je daaruit halen op welk tijdstip dat is, en met die waarde voor t kan je dan nog vinden waar de ene de andere inhaalt.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2009 - 14:25

Ongeveer hetzelfde, maar andere manier om het te doen is bedenken wat het betekend als de een de ander inhaalt. Dat betekend dat ze allebei op dezelfde plek x zijn op hetzelfde moment. Dus als je de snelheid van de een gedeeld door zijn lokatie gelijk stelt aan de snelheid van de ander gedeeld door zijn locatie, dan is er een plek waarop dat werkt. De ene is 100 km verderop gestart, dus die zit op x-100.

Dus:
LaTeX

Ik kan mij voorstellen dat je Xenion's aanpak logischer vindt (vind ik eigenlijk ook, maar dit was wat ik snel op een papiertje had gekrabbeld en je vind er het goede antwoord mee.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures