Springen naar inhoud

[mechanica]kracht die nodig is om de katrol in evenwicht te houden

• Log in om te kunnen reageren

Nostaru

Nostaru

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2009 - 20:48

Het probleem:

Determine the force P required to maintain the 200-kg engine in the position for which θ (theta) = 30°. The diameter of the pulley at B is negligible.

Ans. P = 1759 N

Mijn berekeningen:

? => Cy = 200(*9.81) * cos 15
Cy = 1895.1 N

Nu kunnen we P berekenen aan de hand van
P = 1895.1 * cos 15
P = 1830.6 N

Ik dacht dat A dan was:
C = A + P
A = 1895.1 - 1830.6 = 64.6 N

Ik denk echter dat ik een fout heb gemaakt, en dat het op een andere manier moet, of dat ik iets over het hoofd heb gezien.. Mijn antwoord komt namelijk niet overeen met het antwoord dat gegeven is.

Enige hulp bij het oplossen hiervan is zeer gewenst.

Gr. Nos

PS: Zie bijlage voor de tekeningen bijhorende bij de opgave.

Bijgevoegde miniaturen

• VraagOpstelling.PNG

Veranderd door Jan van de Velde, 05 juni 2009 - 21:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2009 - 21:18

De eerste en minst ernstige fout zit erin dat je tegenover de hoek van 15° die je correct afleidt een rechte hoek gaat tekenen om zo met goniometrie te kunnen werken. (zie lila in tekening)

Dat is echter niet terecht. De paralellogrammethode laat je zien waarom (zie blauwe stippellijnen)

nostaru2.png

Ernstigere fout: als je dát oplost ben je al klaar. Nóg eens ergens een cosinus op loslaten, en dan twee krachten van elkaar af gaan trekken??? geen idee wat er in je hoofd rondspookt.

nostaru.png

De grootte van de blauwe vector is wat je zoekt. Niet meer en niet minder. De richting van P zelf is totaal van geen belang, want over een katrol kun je de richting van je kracht straffeloos veranderen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Nostaru

Nostaru

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2009 - 21:26

Hey,

bedankt voor je snelle antwoord. Dat de lijnen niet recht zijn kan wel kloppen, heb het snel getekend. Maar het ging me er meer om of het resultaat van P klopt. Want vergeleken met wat het boek zegt is het resultaat anders.. (namelijk 1759 N)

Het 2e plaatje is wel handig, wist niet dat je het zo gemakkelijk mocht toepassen.

Ik zal ze opnieuw tekenen en goed in me verslag zetten.

Gr. Nos

PS: ik weet ook niet wat ik in me hoofd haalde, dacht dat er bij A nog ergens een kracht was... ;)

Veranderd door Nostaru, 05 juni 2009 - 21:27

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2009 - 21:45

nee, jouw resultaat voor P klopt niet. Die 1759 N zal best goed zijn. Zie mijn eerste plaatje.

En ja, die roze kracht die ik tekende is de virtuele kracht die de zwaartekracht moet opheffen, en die dus door de twee stukken touw samen geleverd moet worden. Pas daar de parallelogrammethode op toe en je ziet wat je doet.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Nostaru

Nostaru

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2009 - 10:46

nee, jouw resultaat voor P klopt niet. Die 1759 N zal best goed zijn. Zie mijn eerste plaatje.

En ja, die roze kracht die ik tekende is de virtuele kracht die de zwaartekracht moet opheffen, en die dus door de twee stukken touw samen geleverd moet worden. Pas daar de parallelogrammethode op toe en je ziet wat je doet.

Trek de lijn door, en dan kan je de Roze lijn bereken met;

200*9.81 / cos(60) = 3924 N of 200*9.81 / sin(15) = 3924 N

Blauw is dan;

200*9.81 / cos(15) = 2031.2 N of 200*9.81 / sin(75) = 2031.2 N

Maar dit kan niet goed zijn.. Ik weet niet welke formule ik moet gebruiken om aan P te komen..?
En wat ik van jou begreep is dat P gelijk is aan de blauwe lijn. (en dat is geen 1759 N)

Bijgevoegde afbeeldingen

• post_4012_1244233112.png

Veranderd door Nostaru, 06 juni 2009 - 10:55

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2009 - 15:35

En wat ik van jou begreep is dat P gelijk is aan de blauwe lijn. (en dat is geen 1759 N)

Dat is het wél. Hou wel in de gaten dat je twee touwen geen hoek van 90° met elkaar maken

Een beetje beter vergroot dan: (al overdreef ik mijn hoek even, zag ik net te laat, maar dat doet aan eht principe niks af)

nostaru3.gif

Nostaru

Nostaru

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2009 - 10:55

Oh ik zie al wat ik verkeerd deed. Ik berekende de kracht op de hele zijde. Maar hier moest ik nog een deel van aftrekken om tot het goede resultaat te komen.

Heel erg bedankt, nu snap ik weer hoe het werkt!

Gr. Nos

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juni 2009 - 12:26

Oh ik zie al wat ik verkeerd deed. Ik berekende de kracht op de hele zijde.

Dat zeg je verkeerd. Wat je verkeerd deed was een goniometrische formule voor een rechthoekige driehoek toepassen op een driehoek die NIET rechthoekig is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2013 - 19:10

Opmerking moderator :

discussie die verder ging op het veranderen van de richting van de trekkracht afgesplitst naar
http://www.wetenscha...498#entry956498

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures