Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Goeiedag allen ,

Voor een ontwerp , dien ik gebruik te maken van een alu extrusieprofiel 6063 T6 , met volgende randvoorwaarden :

- oplegging op 2 steunpunten : overspanning 6000 mm.

- Belastingen : eigen gewicht

Bovenop het profiel komt een goot met 35 L water in

Centraal op de ligger komt een belasting van 3000 N

- welke minimale afmetingen zou de balk moeten hebben ?

--> Dit zonder een stalen staaf toe te voegen.

--->Indien met Fe staaf vb 120*8 of lager hoe bereken ik deze combinatie FE-alu ?



- Het zou een rechthoekige koker worden dikte 2 mm.

Alvast vriendelijk bedankt !
Bijlagen
koker.jpg
koker.jpg (24.76 KiB) 4818 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Je moet blijkbaar zelf een profiel alu bepalen,dus dat wordt knutselen,en dan:

Optredend M= 0.125*35*6 kgm + 0.250*300*6 kgm (kun je omrekenen naar Newtons en mm);daarbij kun je eigen gewicht constructie taxeren en zonodig later correcties toepassen.

Ik bekeek eerst in MCB-tabellen de waarden van geextr.alu 6063 en dat heeft (ik weet niet het begrip T6 en sluit dat dus uit)

min trekv. van 215 N/mm2

rekgrens bij 0.2% min. 160N/mm2


Het is dus aan te bevelen om eens van dat alu-profiel de W en I te bepalen en dan te berekenen wat het draagvermogen is ,rekening houdende met oa. doorbuiging;door de grote overspanning van 6000 mm is die wel snel te veel en zul je dus zowel toelaatbare spanning als doorbuigen moeten berekenen.

De mogelijk overbelasting van het profiel wil je met een stalen strip opnemen,is ook via W en I te bepalen;een groot probleem,dat gemakshalve wordt vermeden is de snel optredende kip in vooral het stalen stripje en mogelijk ook in het alu.

Je moet geen combi maken van je I of W,want de staven hebben wrs.geen onderling verband (koppeling,laswerk ed)

Succes .

Berichten: 14

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Dag oktagon ,

Alvast bedankt vor de info.

- Wat de alu koker betreft , zijn er dimensiele grenzen om esthetische redenen.

de koker mag niet groter zijn dan 150x100

- Om het eigengewicht van de koker laag te houden (kostprijs alu) wou ik vertrekken van een dikte 2 mm.

- Het toevoegen van het staal zou > 6 meter toegevoegd worden aan de alu koker.

Indien de overspanning < 6 m zou de alu koker moeten voldoen.

- I waarde alu koker : 150 x 50 x 2 : 213 cm4 - G: 13 Kg. --> zou dit volstaan ?

Fe strip : 140X8 : 183 cm4 - G: 51 Kg.

- Wat bedoel je exact met de snel optredende kip ?

- Moet ik dus de toelaatbare spanning van de stalenbalk als compleet appart beschouwen ongeacht op enkele plaatsen zal geschroefd worden in de alu extrusie ?

- Dus het bepalen van een gezamelijke i waarde van (3x i fe strip + 1x i waarde alu) omwille van verschillende E waarde in de formule f= f*L4 /48e.i zou kompleet fout zijn. (idee van een collega)

vriendelijke groeten

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Wat is eigenlijk de bedoeling/functie van die constructie,een soort aquaduct,vrije goot,zomaar een ruik-/snuffelobject voor school (sorry,hogeschool VWO ed)?

Kijk nog eens naar mijn eerste reactie en reken zelf een beetje.

Je hebt het over een alu-koker,is dit de verticale doorsnede met een paar kleine inwendige ribben?

Kip betekent een zijdelings uitbuiging door slappe constructie,een vorm van een torderen.

Berichten: 14

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Sorry hoor oktagon maar sterkteleer zit ver weg bij bij .

De doorsnede die ik getekend heb is de dwarsdoorsnede van het profiel.

Dit is een draagprofiel die ondersteund wordt op 2 palen 150x150 mm.

overbruging 6000 mm.

alvast bedankt voor de info

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

De eerste alinea van mijn reactie sloeg je over!

Constructief gezien gaat het zaakje zwiepen als er geen zij-(dwars-)steunen zijn,dus zou ik een stalen koker achter en dus tegen het alu-profiel monteren en koppelen met bouten dwars door de x-as van beide profielen.

Ik meen me te herinneren,dat een kiplengte 60 iy bedraagt,maar dat zat wel diep,andere geleerden met latere opleiding kunnen daar mogelijk een antwoord op geven.

Berichten: 14

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Het gaat hem over een terrasoverkapping.

Breedte 6m

Diepte tv muur : max 5m

Hoogte grond tov voorbalk : 2.3 m

De balk die ik geschetst heb , is de voorste horizontale balk die zal ondersteund worden door 2 palen.

De bovenzijde 6 m breed x 5 m diep is voorzien van een doekzonwering.

Deze wordt gedragen door 3 dwarsbalken vertrekkende vanaf de muur en mond uit op de horizontale balk.

De windbelasting op de horizontale balk via de middenste dwarsbalk zou +/- 300 kg zijn.

dus volgens u zal een koker van 150x50 met daarin een fe strip 140x8 niet voldoende zijn bij 6 m.

150x100 alu koker zou het max toelaatbare zijn.

De voorzijde van de koker kan open (alu scharnierprofiel) maw de koker bestaat uit een U-vormige extrusie en een vlak alu extrusie met scharnierfunctie bovenaan.

vriendelijke groeten

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Dus er zijn in feite drie koppelingen met een vaste wand (dus de kiplengte wordt 3 meter?)en de zonwering is niet uitschuifbaar,wrs.wel afneembaar en wordt belast door gering eg en mogelijk rukwinden.

Het water is wrs een taxatie van de regenhoeveelheid die bij doorzakken van de zonwering door regen aanwezig kan zijn.

Als je zonwering niet afloopt,zeg maar een 15-20 cm,zul je met een kortste overspanning van 3 meter een behoorlijke zak met water op je doek kunnen krijgen.

Wordt het doek opgerold in die alu koker of wat is anders de functie van dat scharnier .

Berichten: 14

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Klopt , er zijn 3 koppelingen naar de wand toe 2 op de uiteinden + 1 steun op 3 m

De 2 vertikale palen staan 6 m uiteen. (diepterichting max 5m naar de wand toe)

In het bovenvlak zijn er wel 2 afzondelijke zonweringen die kunnen in en uitschuiven.

De middenbalk is het zwaarst belast moet de horizontale voorbalk houden denk ik.

zie foto in bijlage

Nu wil ik dus de horizontale balk bepalen die op de steunen staat , waarop er ook een afvoergoot geplaatst is.

met de exacte formules zit ik in de knoei om de voorbalk te bepalen.

De windbelasting op beide bovenvlakken kan je herleiden naar een puntbelasting op de middenligger t.h.v. voorbalk.

(300 kg)

alvast bedankt voor de info groeten
Bijlagen
zicht_a.jpg
zicht_a.jpg (18.76 KiB) 4809 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Eindelijk een mooi prentje dat de zaken duidelijker weergeeft;in mijn volgende berekening ga ik uit van een opwindsysteem,dat tegen de wand aankomt en dat de tussenligger en soort geleider is voor beide doeken.

Ik maakte reeds een aaloopberekening in het begin van de topic:

Optredend M= 0.125*35*6 kgm + 0.250*300*6 kgm (kun je omrekenen naar Newtons en mm);daarbij kun je eigen gewicht constructie taxeren en zonodig later correcties toepassen.

Het eigen gewicht van de voorbalk taxeer ik op voor het alu op ca. 2.1 kg/m en voor het staal ca.7 kg/m, het doek met vochtbelasting op 5 kg/m2 en windbelasting op zo'n 25 kg/m2 ofwel totaal 85 kg/m toe te voegen en dat geeft dan een moment erbij van 0.125*85*62.

Dus dat wordt m.i. bij elkaar: (26,25 + 450 + 382,5) kgm = 858.75 kgm.

Kluif daar maar even aan,moet voor mijn gemalin een klusje doen!

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

De WSF-structuur stond geen wijziging of antwoord toe,dus ik quote maar:
oktagon schreef:Eindelijk een mooi prentje dat de zaken duidelijker weergeeft;in mijn volgende berekening ga ik uit van een opwindsysteem,dat tegen de wand aankomt en dat de tussenligger en soort geleider is voor beide doeken.

Ik maakte reeds een aaloopberekening in het begin van de topic:

Optredend M= 0.125*35*6 kgm + 0.250*300*6 kgm (kun je omrekenen naar Newtons en mm);daarbij kun je eigen gewicht constructie taxeren en zonodig later correcties toepassen.

Het eigen gewicht van de voorbalk taxeer ik op voor het alu op ca. 2.1 kg/m en voor het staal ca.7 kg/m, het doek met vochtbelasting op 5 kg/m2 en windbelasting op zo'n 25 kg/m2 ofwel totaal 85 kg/m toe te voegen en dat geeft dan een moment erbij van 0.125*85*62.

Dus dat wordt m.i. bij elkaar: (26,25 + 450 + 382,5) kgm = 858.75 kgm.

Kluif daar maar even aan,moet voor mijn gemalin een klusje doen!
En ga verder:

Waarom maak je de gehele constructie niet van verzinkt (gegalv.) kokerstaal of duurder rvs?

Je resterende constructie,wat is (was) daar het geplande materiaal? ;)

Berichten: 14

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Hallo ,

Alvast bedankt voor de nodige hulp

Alu is algemene materie van de constructie , die omwille van de brede waaier aan integratie mogelijkheden in de extrusieprofiel.

vriendelijke groeten

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Zonzuh ;)

Met welk tekenprogramma heb je het prentje gemaakt,ziet er bijna fotografisch uit.Zou voor mij ook bruikbaar zijn;tot heden maakte ik een paar honderd handschetsen voor WSF-vragenstellers.

Berichten: 14

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Dit is met pro-engineer gemaakt. , dan bewerkt met photoshop.

Dit is met elk 3D tekenpakket te maken hoor.

Vriendelijke groeten

en nogmaals bedankt!

Berichten: 1

Re: Doorbuiging aluminium extrusieprofiel

Dit onderwerp interesseert mij, omdat ik ook een vraag heb over sterkte van materialen. 
 
Ik zou een zwevend terras willen maken op ruimte van 3m*3m, waarbij enkel de randen steun bieden (de rest is infiltratiebak en bevindt zich veel lager).
 
Concreet zou ik willen werken met tegels van 40cm*40cm op pootjes, waarbij de pootjes steunen op balken van 3m lang, die enkel op uiteindes steunen. De balken mogen dus niet (te veel) doorbuigen, moeten sterk zijn. Bovendien mogen ze niet te hoog zijn, aangezien de fundering van de muurtjes ervoor zorgt dat ik slechts voor +-10 cm balken kan plaatsen. 

Zelf dacht ik aan aluminium (ipv hout) als goed en betaalbaar materiaal. Meer bepaald planken via de volgende weg : https://www.aluminiumopmaatgemaakt.be/aluminium-staf/aluminium-platstaf.html
 
Is aluminium de juiste/een goede keuze? Is dit sterk genoeg (de tegels wegen niet zo veel, én om de 40cm is er een nieuwe balk dus het gewicht is goed verdeeld)? En hoe dik moeten de balken minimum zijn? 
 
Hartelijk dank voor de hulp!

Reageer