[chemie] cake bakken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[chemie] cake bakken?

Hey Iedereen,

voorbije woensdag kregen wij de opdracht van de leerkracht chemie om een cake te bakken. Dat was een zeer toffe opdracht moet ik zeggen, maar daarna moesten we de reactievergelijking opstellen met wat er in die oven gebeurt met alle ingrediëntenvan de cake. we gebruikte bij de cake bakpoeder (Na(CO3)2) suiker (C6H12O6) en de leerkracht zij ons dat we voor boter enkel moesten rekening houden met het boterzuur (C3H7COOH)

We moesten daarna ook een reactievergelijking maken wat er gebeurt wanneer het cake'je te lang in de oven staat en het dus zwart word. Ik heb al van alle dingen geprobeerd maar ik vindt het maar niet. Zou iemand mij kunnen helpen?

Alvast bedankt

Berichten: 8

Re: [chemie] cake bakken?

ik denk dat ik een fout ontdekt heb, zou het kunnen dat bakpoder niet Na(CO3)2 is maar dat het NaHCO3 is, dan kan je NAHCO3 splitsen in NA2CO3 en H2O en CO2?

Klopt het wat ik nu juist zeg?

en voor de suiker, C6H12O6 ->2C2H5OH + 2CO2 is dat ook een correcte redenering?

Nu moet ik alleen het verschijnsel van het zwart worden nog verklaren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [chemie] cake bakken?

2NaHCO3(s) + warmte → Na2CO3(s) + H2O(l) + CO2(g)

Dat gebeurt met het bakpoeder. Het CO2 zorgt dan voor de luchtigheid van de cake. Het H2O(l) kan ook H2O(g) worden als het verdampt.

Nu even een opmerking: C6H12O6 is glucose. Heb je gewone tafelsuiker gebruikt bij het maken van de cake? Gewone tafelsuiker is sucrose = saccharose. Sucrose = C12H22O11.

Het zwart van de cake is een ver doorgedreven oxidatie.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8

Re: [chemie] cake bakken?

de leerkracht zei tegen ons dat we c6h12o6 mochten gebruiken voor suiker.

hartelijk bedankt voor de hulp, maar wat je zei over dat zwart worden snap ik nog niet helemaal, is dat omdat de H uit H2O verdampt en dus enkel de O overblijft? of moet je ook nog eens een C in u vergelijking staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [chemie] cake bakken?

Het zwart worden heeft vooral met de suiker te maken (thermolyse van suiker). Het zwarte zal vooral koolstof zijn. C6H12O6 + warmte =) 6H2O (g) + 6C (te zien als zwart).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [chemie] cake bakken?

Ik wil er toch bijzeggen dat een sterk vereenvoudigde voorstelling is. Het proces van karamelisatie en verbranding is immers zo complex dat de wetenschap nog altijd niet goed weet hoe het allemaal precies in zijn werk gaat.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8

Re: [chemie] cake bakken?

hartelijk bedankt jona,

ik kan best begrijpen dat het veel complexer is, maar ik zit nog maar in mijn 4de middelbaar wetenschappen dus, zoveel ken ik er nog niet van.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] cake bakken?

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: [chemie] cake bakken?

oei, ja sorry daar had ik even geen rekening mee gehouden. alvast bedankt allemaal voor de uitleg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] cake bakken?

...en de leerkracht zij ons dat we voor boter enkel moesten rekening houden met het boterzuur (C3H7COOH)


Dat hoop ik toch niet. Boterzuur komt normaal gesproken niet voor in boter, gelukkig maar, want het stinkt als de pest.

Boter bestaat voor het grootste deel uit vetten, die zijn opgebouwd uit glycerol en vetzuren. Met die vetzuren zou je eventueel rekening moeten houden, maar niet met boterzuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: [chemie] cake bakken?

C6H12O6 + warmte =) 6H2O (g) + 6C dit is toch een redoxreactie he, of zit ik er nu volledig naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] cake bakken?

Ik denk dat je er een beetje naast zit. Formeel gezien is het wel een redoxreactie, maar dit is zeker geen typisch voorbeeld ervan. Ik zou het een ontledingsreactie noemen, hoewel de ontleding natuurlijk niet helemaal volledig is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: [chemie] cake bakken?

aah oké bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] cake bakken?

Jos, zou je voor de leesbaarheid alsjeblieft subscript en superscript willen gebruiken? De knoppen daarvoor zitten rechts naast onderstrepen. De code voor als je hem handmatig invoert is [ sub ] [ /sub ]

[ sup ] [ /sup ] maar dan zonder spaties.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 8

Re: [chemie] cake bakken?

ok zal ik het vervolg doen

Reageer