Springen naar inhoud

[chemie] geleidbaarheid

• Log in om te kunnen reageren

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2009 - 13:31

Hallo
Ik had een vraag bij onderstaande oefening
Het equivalent iongeleidingsvermogen van Na+ is 50 en van Cl- = 76. Welke geleidbaarheid zal men ongeveer meten met een conductometrische cel met elektrodenoppervlak 1 cm2 en afstand tussen de elektroden 1,5 cm voor een NaCl-oplossing van 0,01 mol/l. Geef een bondige uitleg bij je berekeningen. Hoe zal de geleidbaarheid evolueren als we de oplossing 10 x verdunnen?

--> de specifieke geleidbaarheid is de geleidbaarheid gemeten tussen elektroden van 1 cm≤ oppervlakte op 1 cm van elkaar. ( Laat ik nu specifieke geleidbaarheid voorstellen door K)
-->de equivalente geleidbaarheid is de geleidbaarhied (van 1 gram equivalent) gemeten tussen elektroden 1 cm van elkaar. ( Laat ik nu equivalent geleidbaarheid voorstellen door y
--> Nu equivalent geleidingsvermogen van NaCl= 50+76 =126
y= (1000*K)/C
--> K= 126 *0.01 / 1000 = 0.00126 S/cm

Vraag: Wat te doen met die 1.5 cm? Moet ik hierbij gewoon mijn resultaat * 1.5 doen? Of welke bewerkingen moet ik hier nog uitvoeren om aan het juiste resultaat te komen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures