Impulsmoment aarde

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Impulsmoment aarde

Speciaal voor dit onderwerp heb ik even een account aangemaakt aangezien hier wel enkele mensen zullen zitten die het antwoord zullen weten op mijn vraag, dat hoop ik alleszins.

Aangezien de aarde met een bepaalde snelheid rondom de zon draait, ligt de straal van aarde-zon ook vast ( bij verwaarlozing massaverlies zon enz).

Nu was ik toch wel even aan het nadenken over het feit dat de aarde passeert langs verschillende punten waarop deze (wrs verwaarloosbaar klein) afgeremd wordt en dus in feite een grotere straal zou moeten krijgen rondom de zon.

Nu botste ik op mijn zoektocht op het internet op een ander effect nl. Het effect van de rotatie vn de aarde om zichzelf(!!) op de straal aarde-zon. Heeft het impulsmoment van een roterende aarde op zichzelf enig effect op de voerstraal tussen beide hemellichamen?

mvg

joa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Impulsmoment aarde

Speciaal voor dit onderwerp heb ik even een account aangemaakt aangezien hier wel enkele mensen zullen zitten die het antwoord zullen weten op mijn vraag, dat hoop ik alleszins.
hoop doet leven ;)
Aangezien de aarde met een bepaalde snelheid rondom de zon draait, ligt de straal van aarde-zon ook vast ( bij verwaarlozing massaverlies zon enz).
correct
Nu was ik toch wel even aan het nadenken over het feit dat de aarde passeert langs verschillende punten waarop deze (wrs verwaarloosbaar klein) afgeremd wordt
Wat voor punten mag ik me daarbij voorstellen?
en dus in feite een grotere straal zou moeten krijgen rondom de zon.
Volgens mij juist het tegengestelde, als we zouden vertragen zouden we dichter bij de zon komen.
Nu botste ik op mijn zoektocht op het internet op een ander effect nl. Het effect van de rotatie vn de aarde om zichzelf(!!) op de straal aarde-zon. Heeft het impulsmoment van een roterende aarde op zichzelf enig effect op de voerstraal tussen beide hemellichamen?
Ik ben zeer benieuwd naar je bronnen en hun redenering. Want ik zie het effect zo gauw niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Impulsmoment aarde

Bij het afremmen van de aarde, neemt de afstand tot de zon inderdaad toe, want er geldt behoud van impulsmoment. Door de getijdenkrachten tussen de maan en de aarde, is de maan in de loop der ook verder van de aarde af komen te staan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Impulsmoment aarde

Door de getijdenkrachten tussen de maan en de aarde, is de maan in de loop der ook verder van de aarde af komen te staan.
Dat is een ander verhaal. Dat is een kwestie van de getijdenbulten door de draaiing van de aarde (en wrijving) een tikje vóórlopen op de positie van de maan en daarmee de maan versnellen en dus in een hogere baan gooien.



Hoe dan ook, als de aarde zou afremmen zou ze daardoor naar de zon toe gaan vallen (in minder ernstige afremmingen: een lagere baan opzoeken). Laten we geen principiële baanmechanica overhoop gooien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_cannonball
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Impulsmoment aarde

Als een planeet in een ellipsvormige baan om de zon draait, moet hij voldoen aan de tweede wet van Kepler die ook de perkenwet wordt genoemd. Deze is een onmiddellijk gevolg van de wet van behoud van impulsmoment J =mvr = constant

m = massa van de planeet is constant, dus

vr = baansnelheid x voerstraal = constant.

Is dit wat je bedoelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Impulsmoment aarde

Ik heb me vergist in mijn vorige post. Als de aarde afremt door wrijving met ruimtestof - ook al is dit zeer weinig - dan zal er sprake zijn van behoud van impulsmoment. De aarde zal dan idd zoals Jan zegt dichter bij de zon gaan staan.

Reageer