[fysica] hertekenen weerstanden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica] hertekenen weerstanden

Dag allen,

ik heb al altijd wat moeite had bij het hertekenen van elektrische schema's.

Op school hebben we dit ook nooit goed behandeld.

Zijn er soms een aantal vuistregels die je kan volgen, of hoe pakt je dit best aan ?

Neem nu het volgend simpel schema.

Afbeelding

Berichten: 51

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

Als je zegt wat je niet begrijpt en wat je al weet, kunnen we je verder helpen...

Berichten: 2.746

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

Teken de 3 weerstanden eens boven elkaar en verbind ze opnieuw. Herken je iets?

Berichten: 217

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

Als je zegt wat je niet begrijpt en wat je al weet, kunnen we je verder helpen...
tjah wat ik al weet, de regels ivm met parallel/serie schakelingen, substitutieweerstanden..

Maar daar ben ik allemaal niet veel mee als het op het hertekenen aankomt.

Mijn probleem ligt volgens mij bij het weergeven/ inzien van een elektrisch schema.
Teken de 3 weerstanden eens boven elkaar en verbind ze opnieuw. Herken je iets?
" Verbind ze opnieuw ", hoe bekijk ik dit best ?

gewoon elke splitsing volgen ?

Berichten: 2.746

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

hier is het waarschijnlijk het eenvoudigst om de weerstanden denkbeeldig te verplaatsen met de draden nog aan. En kijk of je nadien iets kan vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

Je totale schakeling heeft een aansluiting links (L) en een aansluiting rechts ®.

Kijk per weerstand eens waar zijn ene pootje aan zit, en waar zijn andere pootje. Dan zul je een opmerkelijke ontdekking doen.

Berichten: 217

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

Ze staan allemaal parallel geschakeld ;) ?

nog een vraagje; de stroom kan toch ook kiezen om alle 3 de weerstanden na elkaar te doorlopen ?

of geldt hier; de stroom kiest altijd de makkelijkste weg = minst weerstand ? ( Ben niet zeker of deze regel klopt, maar ik meen hem ooit eens opgevangen te hebben )

merci !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

Ze staan allemaal parallel geschakeld ;) ?
ja
nog een vraagje; de stroom kan toch ook kiezen om alle 3 de weerstanden na elkaar te doorlopen ?
Stroom kiest niet. Heeft niks te kiezen. Maar als ze al te kiezen had kon ze in geen geval kiezen om ze achter elkaar te doorlopen. Want dan zou het minstens éénmaal tegen de potentiaal in moeten roeien. Stenen die bergop rollen, geweldig idee.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

Stroom kiest niet. Heeft niks te kiezen. Maar als ze al te kiezen had kon ze in geen geval kiezen om ze achter elkaar te doorlopen. Want dan zou het minstens éénmaal tegen de potentiaal in moeten roeien. Stenen die bergop rollen, geweldig idee.....


t'Komt er dus praktisch gezien op neer dat in een schakeling; de stroom volgens de weg gaat met de minste ' hindernissen ' ( = weerstanden ) ?

Berichten: 2.746

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

t'Komt er dus praktisch gezien op neer dat in een schakeling; de stroom volgens de weg gaat met de minste ' hindernissen ' ( = weerstanden ) ?
Niet helemaal. Eerder zo: de meeste stroom neemt de weg met de minste weerstand.

Als je een parallelschakeling hebt met 1 grote en 1 kleine weerstand, dan gaat de meeste stroom door de kleine weerstand, maar de stroom door de grote is dan niet nul!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: [fysica] hertekenen weerstanden

Mijn truc? (ik weet niet in hoeverre je het begrip potentiaal kent, maar vervang het anders door voltage).

Dit werkt enkel bij serie/parallelschakelingen goed, bij driehoeks-ster enz. is het meestal wat moeilijker, en bij componenten met meerdere uitgangen lukt het meestal helemaal niet, maar ik weet niet in hoeverre je die dingen kent...

Dus je komt van links met een draad, en je tekent een verticale lijn, aan die verticale lijn hang je alle componenten die met hun ene kant op dezelfde potentiaal staan als die lijn. Dan kom je weer uit bv je eerste weerstand (als je er verschillende hebt aangetekend) en dan teken je opnieuw een verticale lijn, waar je opnieuw alle componenten die aan die potentiaal hangen met hun juiste kant aan hangt (als je ze al gehad hebt, zullen ze er links aan hangen, anders rechts).

Na een paar netwerkjes gaat dit dan meestal vanzelf (al heb ik op jouw voorbeeld ook even moeten kijken ;) )
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer