[fysica] vraagstuk wisselstroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[fysica] vraagstuk wisselstroom

Hey iedereen

Ik zit vast bij een vraagstuk en geraak er niet wijs uit. Zouden jullie mij eventueel willen helpen ?

Afbeelding

Gegeven is het wisselstroomnetwerk hierboven met de volgende karakteristieken:

een frequentie: 58 Hz,

een stroomsterkte i1 met een maximumwaarde van 6A,

een weerstand R1=20 0hm,

twee condensatoren met capaciteiten C1,=0,2mF en C2,=0,03mF,

een spoel met een zelfinductiecoefficiënt van 0.07H.

Men vraagt het volgende:

a. de pulsatie van het netwerk.

b. de effectieve waarden van de spanningen op elk van de componenten R1 en L en C1 .

c. de effectieve waarde van de spanning op C2;.

d. de effectieve waarde van de stroom door de bron.

e. de arbeidsfactor van dit netwerk.

f. teken het verloop van de stroom en de spanning aan de bron op éénzelfde diagram in functie van de tijd.

Dit vraagstuk dient opgelost te worden met gebruik van de begrippen actief, reactief en schijnbaar vermogen.

Ik heb het zo geprobeerd, maar ik zu het al helemaan niet weten via gebruik te maken van de begrippen actief, reactief en schijnbaar vermogen

a) 2pif = 364,4 rad/s

b1) ur = R.i

= 20 Ohm . 6A

= 120 V

Ueff = ur /Wortel 2

= 84,9 V

b2) I = UL / w*L

UL = I*w*L = 6A*364,4 rad/s * 0,07 H

= 153 V

Ul Eff = 108,2 V

b3) Uc = I / w*C1

= 6A/ 364,4 rad/s * 0,2 *10^-3

= 82,3 V

Uc Eff = 58,2 V

c) eff waarde van de spanning op C2 is toch het totaal van alle spanningen uit b ? Want U is constant bij een parallelle schakeling. Dus 251,3V

d) I2 = Uc2 * w * c2

= 251,3 V * 364,4 rad/s * 0,03 *10^-3

= 1,94 A

I = I1+I2

= 6A/wortel2 + 1,94

= 6,18 A

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: [fysica] vraagstuk wisselstroom

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 88

Re: [fysica] vraagstuk wisselstroom

ik zou kunnen proberen, maar ik zou dan eerst willen weten of je complex kan rekenen
Handige websites



-Website 1

-Website2

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [fysica] vraagstuk wisselstroom

tot en met b3 is goed, mits er geen rekenfouten zijn gemaakt (heb het niet nagerekend)

bij c moet je rekening houden met de faseverschillend tussen de spanningen bij b)

Je mag ze dus niet zomaar optellen; UL en UC lopen 180 graden uit fase met elkaar, dus moet je juist aftreken van elkaar. tussen UR en de somspanning (UC en UL) zit een faseverschil van 90 graden. Hoe doe je dat verder?

Verder wordt e.e.a. inderdaad wat makkelijker als je complex kunt rekenen,

i2 loopt 90 graden uit fase met UC2, vervolgens hetbben i1 en 12 weer een faseverschil, dus die mag je ook niet simpelweg optellen.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 11

Re: [fysica] vraagstuk wisselstroom

jaja schreef:tot en met b3 is goed, mits er geen rekenfouten zijn gemaakt (heb het niet nagerekend)

bij c moet je rekening houden met de faseverschillend tussen de spanningen bij b)

Je mag ze dus niet zomaar optellen; UL en UC lopen 180 graden uit fase met elkaar, dus moet je juist aftreken van elkaar. tussen UR en de somspanning (UC en UL) zit een faseverschil van 90 graden. Hoe doe je dat verder?

Verder wordt e.e.a. inderdaad wat makkelijker als je complex kunt rekenen,

i2 loopt 90 graden uit fase met UC2, vervolgens hetbben i1 en 12 weer een faseverschil, dus die mag je ook niet simpelweg optellen.
Idd, je hebt gelijk. Ik had maandag examen en heb het op bovenstaande manier opgelost. => fout dus. Toch bedankt

Reageer