Springen naar inhoud

[wiskunde] kansrekenen

• Log in om te kunnen reageren

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:18

Op mijn examen kreeg ik deze vraag:

Een oud vrouwtje woont in een rusthuis. Ze heeft 3 kinderen. Nicolas, Nicole en Nadine. De kans dat Nicolas haar 's zondags bezoekt is 50%, de kans dat Nadine haar dan bezoekt is 60% en de kans dat Nadine haar op zondag bezoekt is 25%. Wat is de kans dat het oude vrouwtje zondag bezoek krijgt.

Mijn antwoord klopt blijkbaar niet, maar ik zou graag weten wat het nu wel is en waarom. Grtz
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:24

Geef allereerst eens jouw antwoord en de manier waarop je daartoe komt.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:33

Op mijn examen kreeg ik deze vraag:

Een oud vrouwtje woont in een rusthuis. Ze heeft 3 kinderen. Nicolas, Nicole en Nadine. De kans dat Nicolas haar 's zondags bezoekt is 50%, de kans dat Nadine haar dan bezoekt is 60% en de kans dat Nadine haar op zondag bezoekt is 25%. Wat is de kans dat het oude vrouwtje zondag bezoek krijgt.

Mijn antwoord klopt blijkbaar niet, maar ik zou graag weten wat het nu wel is en waarom. Grtz

Wild vermoeden: heb je de kansen opgeteld? Dat klopt natuurlijk niet, want je kan nooit een kans groter dan 1 (of 100%) uitkomen. Ken je de complementregel?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:36

Mijn antwoord is 45%. Maar dit klinkt helemaal niet logisch. Ik heb een kansboom getekend met alle mogelijke combinaties. Dus als Nicolas kwam en Nadine niet, enz... Ik heb alle mogelijke kansen vermenigvuldigd en die allemaal opgeteld. Ik wist dat er iets fout was maar ja had niet zoveel zin meer om erover na te denken.
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:38

Om bezoek te krijgen volstaat het dan minstens een van de drie kinderen op bezoek komt.
In plaats van de kansen op 1, 2 of 3 kinderen samen te tellen, denk eens "omgekeerd"...

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:40

Ahjaa. Ik snap je redenering wel, maar kan er nog altijd niet aan beginnen ;). Het maakt inderdaad niet uit of ze samen op bezoek komen..

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:47

Ken je de gelijkheid van Boole?

LaTeX

Hier heb je echter te maken met drie kansen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:48

Ahjaa. Ik snap je redenering wel, maar kan er nog altijd niet aan beginnen ;). Het maakt inderdaad niet uit of ze samen op bezoek komen..

Kan je wel de kans berekenen dat er niemand op bezoek komt?
Denk dan eens na of je dat ook niet helpt bij jouw vraag...

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:54

Ja die ken ik. 'k Zal er eens op zoeken ;)

Dus, de kans op A + de kans op B + de kans op C - ... min wat :P?
0.6 + 0.5 + 0.25 -

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 19:56

De kans dat ze bezoek krijgt (van eender wie, minstens een) + de kans dat ze geen bezoek krijgt, moet 1 zijn (snap je dat?). Als je dat tweede stuk kan berekenen, heb je dus ook het eerste stuk. Kan je de kans bepalen dat er geen bezoek komt?

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 20:00

Ja dat snap ik. 'k Had al mijn andere vragen juist maar bij deze vraag ga ik totaal de mist in. En neen, kan niet direct berekenen wat de kans is dat ze geen bezoek krijgt. Ik kom er maar niet uit. Btw, er staat een foutje in de opgave, het is dus niet 2 x Nadine. Er zijn dus 3 verschillende kinderen maar wss kon je dat wel afleiden ;).

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 20:01

De kans dat ze geen bezoek krijgt is gelijk aan de kans dat persoon 1 niet komt, en persoon 2 niet komt, en persoon 3 niet komt. Je kent de afzonderlijke kansen daarop, wat moet je dan nog doen voor de "en-en" combinatie?

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 20:06

en-en is vermenigvuldigen.
Dus.. 1- 0.6 * 0.5 * 0.25? Dit lijkt me ook niet te kloppen :s

Ooooh ja khebbet ! ;)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 20:07

en-en is vermenigvuldigen.

Inderdaad, maar:

Dus.. 1- 0.6 * 0.5 * 0.25? Dit lijkt me ook niet te kloppen :s

Jij vermenigvuldigt de kansen dat de personen afzonderlijk wl komen, terwijl je de kansen nodig had dat ze niet kwamen.

Ooooh ja khebbet ! ;)

Edit: blijkbaar had je het daarna zelf door...?

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2009 - 20:07

Ja, ik had het door toen ik he poste ;).
Dus het antwoord is: 1 - 0.4 * 0.5 * 0.75 ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures